sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

מנהלות ומורות —עם "שכונה , " או עם "קהילה , " כאשר הצד הראשון בא אל המפגש כשהוא מצוייר באומדן מסוים של מעמדה החברתי של אותה שכונה או קהילה , וכאשר השכונה או הקהילה באות עם ציפיות מסויימות מן האנשים המעניקים את השירות החינוכי . ציפיות הדדיות אלה בין המבוגרים מחלחלות פנימה , אצל כל אחת מהן בנפרד . הן מעצבות את היחסים בין הורים לילדיהם בבית , כולל את ציפיותיהם של ההורים לגבי חינוכם של הילדים , כמו גם את ציפיותיהם של הילדים מבית הספר ; והן מעצבות גם את מערכת הציפיות בין המורות לבין עצמן , או בין מורות למפקחות , כמו גם את הציפיות של כל מורה ומורה מתלמידיה . קהילה הפועלת מתוך הכרה היסטורית בערך הקבוצתי של החינוך , תטפח אצל הורים וילדים ציפיות גבוהות , ותעודד את עיצובם של דפוסי פעולה , אישיים וקבוצתיים , שיגבירו את הסיכויים למימוש הציפיות . מפקחות , מנהלות ומורות הניצבות אל מול קהילה או שכונה המאופיינות בציפיות גבוהות , תעשינה , מצידן , ככל יכולתן כדי לעמוד , הן עצמן , בציפיות . לעומת זאת , מפגש בין קהילה לא מאורגנת , ששאיפותיה לגבי חינוך ילדיה לא גובשו לכדי מסגרת פעולה , ובין מורות ה"יודעות" שאף אחד לא יתאכזב מהן אם תלמידיהן יגיעו להישגים נמוכים , סופו שיוליך לכשלון חינוכי . החברה הישראלית צריכה להיפתח להתארגנויות קהילתיות מן הסוג אשר עד כה נתפס כ"פוגע באחדות העם" או כ"פוגע בבטחון המדינה . " חיזוק המערך הקהילתי של החברה יכול רק לתרום לחיזוק החברה כולה . מנגנון המדינה איננו יכול , ואף איננו צריך , לשאוף לשלוט בכל תחומי הפעילות של האזרחים והאזרחיות . המשימה שמימסד המדינה נטל על עצמו בשנות החמישים , "לחנך" את העולים מארצות ערב , נועדה לכשלון מרגע שהוחלט לבצעה תוך התעלמות מרצונותיהם של העולים עצמם , ותוך דחיקתם מכל מסגרת של השפעה . לעומת זאת , כל תכנית שהצליחה במידה כלשהי , הצליחה משום שנעשתה תוך משא ומתן מתמשך עם קהילות או שכונות — כדוגמת הרפורמה , שמבחינת תושבי השכונות המבוססות של הערים הגדולות היא סיפור של הצלחה . מערכת חינוך היא חלק מן המארג הקהילתי , היא שואבת ממנו ומחזקת אותו . מערכת חינוך ללא תשתית קהילתית היא מערכת תלושה , שאינה מסוגלת ליצור קשר אורגאני בין מורה לבין תלמידים , בין ספר הלימוד לבין הילד או הילדה , בין המסלול הלימודי לבין מסלולי החיים האופייניים לקהילה ; באותה מידה , קהילה ללא מערכת חינוך משלה היא קהילה החסרה כלי תודעתי , ארגוני ופוליטי חשוב ; מערכת החינוך מספקת לקהילה מקום עבודה ויצירה עבור יוצריה וסופריה , מהווה מקור לגיוס של פעילים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help