sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

התיוג השלילי ולהקטנת הציפיות מתלמידים מזרחים , יותר משהוא תורם לקידומם . כדברי המדען הראשי של משרד החינוך , "לאחר כ 25 שנות פעולה בשיקומם של התלמידים הטעונים טיפוח בולט חוסר שביעות רצון ... תהליך ההתקדמות הוא איטי וברובו הוא פונקציה של שינויים במצב הכלכלי של הורי התלמידים , יותר מתרומתם של מפעלי השיקום הקיימים . אין בידינו הבסיס העיוני המספיק והאישור האמפירי המשכנע כדי להצביע על מפעל או על כיוון שבהם יש להתמיד " ... ( באשי , . ( 335 : 1985 לנוכח כל אלה בולט העדרן של התארגנויות מזרחיות שתפעלנה לשינוי . ההתנגדות החריפה של המימסד המדינתי לכל התארגנות קהילתית מזרחית , והצלחתו של אותו מימסד עצמו לספוג לתוכו כמעט כל קבוצת מחאה הקמה בשכונות ובעיירות הפיתוח , תוך שהוא הופך את ראשיה לעסקנים מפלגתיים , הותירו את שדה החינוך של מזרחים פרוץ לפעולתו של המימסד החינוכי , כמעט ללא הפרעה . יוצא מךהכלל בודד , כמעט , הוא ה . ל . ה ,. הוועד הציבורי למען החינוך בשכונות ובעיירות הפיתוח , הפועל מזה כמה שנים לעידוד מעורבותם של הורים בנעשה בבתי הספר . הציבור הערבי , לעומת זאת , עבר תהליך של התארגנות במישור הפוליטי , כפי שראינו בפרק הששי . ועדת המעקב בנושאי חינוך של ועד ראשי המועצות הערביות פועלת לפרסום נתונים ולניסוח דרישות , ומקיימת מעקב אחר פעולותיו של מנגנון החינוך המדינתי . אלא שכרגע נראה כי דרישותיהם של אנשי ציבור ואנשי חינוך ערבים מתמקדות יתר על המידה בתכניות אשר , אצל המזרחים , הובילו לתיוגם של מאות אלפי ילדים וילדות כ"טעוני טיפוח , " והציבו מחסום בפני קידומם . ללא התארגנות קהילתית נרחבת לא ייתכן שינוי משמעותי במערכת החינוך בישראל . החינוך איננו שירות מדינתי הניתן בתנאים אוניברסאליים ושוויוניים לכל אזרח ואזרחית . כמו בתחומים אחרים , גם בחינוך קיים גורם המתווך בין המדינה ובין האזרחים והאזרחיות , והוא — ההתארגנויות של אותם אזרחים ואזרחיות . המדינה עצמה איננה גוף ערטילאי ומנותק , אלא מנגנון המורכב ומאוייש על ידי נציגי החוקות שבין אותן התארגנויות . אזרחים ואזרחיות המצפים לקבל מן הגוף הערטילאי לכאורה הקרוי " המדינה" שירות חינוכי , בלא שיהיה להם הכוח המאורגן לוודא את עצם קבלתו של השירות , ואת איכותו , יקבלו , קרוב לוודאי , שירות ברמה נמוכה . יתרה מזאת , החינוך איננו תהליך המתרחש במישור האישי או המשפחתי , אלא הוא תהליך קהילתי . המפגש החינוכי איננו רק מפגש בין המורה , המחזיקה בידע , לבין התלמיד או התלמידה האמורים לספוג אותו , אלא גם מפגש בין קבוצות של מבוגרים . זהו מפגש בין מנגנון חינוכי —מפקחים ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help