sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

בארצות אחרות . מדינת ישראל נקטה בגישה של הזנחה חינוכית של אזרחיה הערבים , מתוך היצמדות לגישה של "כבדהו וחשדהו , " ומתוך התעלמות מכך שקידום השכלתם של כלל האזרחים , במקביל לפתיחת מערכות החברה בפניהם , יכול אך לתרום לעוצמת החברה והמדינה . השכבה השלטת בישראל , במקום שתפעל על פי הדוגמא של השכבה השלטת בארצות הברית , שידעה להתעצם מכל גל של מהגרים , בחרה בהסתגרות , כשהיא רואה את עצמה כאליטת איכות בתוך ים של תת איכות . השכבה השלטת שלנו אף פעלה בניגוד לקו הנקוט בידי קהילות יהודיות ברחבי העולם , המצדיקות את שיעור הסטודנטים הגבוה בקרבם בתרומה הגדולה שהם מעלים לחברה ; כאן השתרשה העמדה לפיה לקבוצות הלא שליטות אין מה לתרום לחברה בתחום ההשכלה . מן הערבים , לדוגמא , אין מצפים כי יחזקו את ישראל . להיפך : חיזוק השכלתי של הערבים נתפס כהחלשה של היהודים . במלים אחרות : החברה הישראלית , שהיא חברה קטנטנה בקנה מדה עולמי , שוקדת כל העת על קיצוץ בגופה היא , הקטן ממילא , והיא עושה זאת במו ידיה ובאורח כפייתי , באמצעות מנגנוני מיון מלאכותיים , כשהיא פוסלת קבוצה אחר קבוצה מתוכה —מזרחים , ערבים , נשים —ומועידה אותם לתפקידי שוליים , שאין עמם לא קידום אישי ולא רווח כלל חברתי . תחת הסיסמא של "איכות מול כמות , " היא מגדילה במודע את משקל הכמות בתוכה היא , מטילה מומים בעצמה תוך שימוש במאגר הבלתי נדלה של תוויות שלילה מבית מדרשם של מדעי החברה המערביים : "פרימיטיבים , " " חסרי כושר הפשטה , " "טעוני טיפוח , " "בעלי ציון פסיכומטרי נמוך , " וכיו"ב . כיום לא ניתן להצביע על מוקד של פעולה לשינוי . מנגנון החינוך המדינתי ממקד את מאמציו , כבעבר , בתכניות "טיפוח" ו"שיקום" למזרחים , והוא מוצא לעצמו שותפים נאמנים בקרב משכילים מזרחים המאיישים את עמדות הניהול של מנגנון הרווחה המקומי , כמו גם בקרב מנהלים ומורות מזרחים , שספגו באוניברסיטאות ובסמינרים תיאוריות אודות "אי המודרניות" של המזרחים . הפרוייקטים השונים של "טיפוח" הפכו זה מכבר לתעשייה רחבת מימדים , המעסיקה אלפי אנשים —החל מן החוקרים האקדמיים , כדוגמת אלה של "המכון לקידום הטיפוח בחינוך" שבאוניברסיטה העברית או "המכון לחקר האינטגרציה" שבאוניברסיטת בר אילן , ועד למפקחות , למורות וליועצות המועסקות בפרוייקטים של "רווחה חינוכית" ושל "קידום הטיפוח , " במאות בתי ספר ברחבי הארץ . תעשיה זו ממשיכה בעבודתה למרות המודעות הגוברת והולכת לכך שיתכן כי "הטיפוח" תורם לחיזוק

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help