sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:213

ביטוי אחד של הצלחת הפרולטריזציה של המזרחים . מי שרוצה להבין את מה שמתרחש בבתי הספר בשכונות ובעיירות הפיתוח , ילמד מהשוואתם עם בתי הספר בפרברי הפועלים ברחבי העולם , יותר משילמד מהשוואת היכולת האינטלקטואלית של מזרחים לזו של אשכנזים . אותו הדבר אמור גם לגבי השוואה עם קבוצות מהגרים בארצות המערב : מחקר שבדק את הצלחתם היחסית של מהגרים לארצות הברית , קנדה וישראל , מצא כי בישראל נודע לארץ המוצא משקל רב בהרבה מזה שנודע לו בארצות הברית ובקנדה ( בויד , פדרמן ומטרס , ;( 1980 וזאת , ללא ספק , משום שבישראל השיוך לקבוצת מוצא ( אסיה / אפריקה ואירופה / אמריקה ) הוא אמת מידה מהימנה לשיוך מעמדי , יותר מאשר בארצות הברית ובקנדה . " הצלחת" הפרולטריזציה של המזרחים גדולה עד כדי כך , "שהקשר בין הרמה הסוציו אקונומית לבין ההישגים ( הבנת הנקרא ) בקרב האוכלוסיה היהודית בישראל הוא מן הגבוהים ביותר" בין 15 מדינות שנכללו במחקר אודות הבנת הנקרא ( ר' באשי , קאהן ודיוויס , ;( 484 : 1981 ובמלים אחרות : אצל יהודים בישראל , מי שיודע את מוצא התלמיד או התלמידה יכול לנחש במידה גבוהה של סבירות מה יהיו הישגיהם בהבנת הנקרא , דבר זה נכון פחות ברוב 15 הארצות שנכללו במחקר ; והוא נכון פחות אף לגבי ערבים בתוך ישראל ( שם - . שם . ( סיפורה של מערכת החינוך הישראלית הוא סיפור של החלטות קבוצתיות שנתקבלו בנסיבות היסטוריות נתונות ; דהיינו , לא מדובר כאן בתהליכים שהיו תוצאה של יד המקרה , בנוסח "הם היו חסרי השכלה , ונקלעו למערכת תעשייתית מודרנית , " וגם לא בתהליכים שהיה להם כיוון התפתחות אפשרי אחד ויחיד , אלא בתהליכים שכיוונם הכללי נקבע על ידי קבוצות מאורגנות , אשר פעלו לפי מיטב הבנתן את האינטרס הקבוצתי שלהן במצב ההיסטורי הנתון . כך , למשל , ההחלטה של ראשי מחלקת החינוך של הוועד הלאומי ש"לא צריך להכניס שינויים כלשהם" בתכנית הלימודים מתקופת היישוב ; אי החלתו של חוק חינוך חובה במחנות העולים , והחלתו החלקית במעברות , בחלק מן הכפרים הערבים , ועל חלק גדול מן הילדות הערביות ; ההחלטה לשמור על ההפרדה מתקופת היישוב בין תלמידים ערבים ויהודים י ההחלטה להכנע לנטייתם של מורות ומורים ותיקים שלא ללמד במעברות ובישובים החדשים ו ההימנעות מטיפוח תכנים שעשויים היו להקל על ילדי העולים החדשים מארצות ערב —כגון הכללת השפה הערבית , או הכללת הספרות וההיסטוריה של קהילות אלה ; וכיו"ב . ומנגד—התפרקותם של היהודים המזרחים מן המסגרות הקהילתיות שלהם ; כשלונן המתמשך של התארגנויות מזרחיות ; ומאוחר יותר , נכונותם של עסקנים פוליטיים מזרחים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help