sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

לבוגרים היה ייעוד קהילתי או לאומי ברור . ואילו במסגרת מדינת ישראל הפכו מערכות העבר למסלולים פנימיים , כאשר יעדיה של הקבוצה השלטת מבין השלוש הפכו ליעדים החלים על הכל , כאשר רק חלק מן המורות והמורים יכולים לחוש הזדהות מוחלטת עם הווייתה ומטרותיה של הקבוצה השלטת , וכאשר לבוגרי כל אחד מן המסלולים יש ייעוד ברור —אך שונה מקבוצה לקבוצה . מבחינה זאת נראה כי אחד המאפיינים הבולטים ביותר של מערכת החינוך בארץ הוא חוסר האוניברסליזם שלה . בישראל אין "בית ספר ישראלי ; " יש "בית ספר של מבוססים , " "בית ספר של טעוני טיפוח , " " בית ספר ערבי . " מי שרוצה לדקדק ולהוסיף את האבחנות הדתיות הפנים לאומיות , יעלה רשימה מפורטת יותר . ההבטחה שהיתה גלומה בחוק חינוך חובה ובחוק חינוך ממלכתי , של מתן חינוך מודרני לכל , לא קויימה , שכן המדינה בישראל לא הקימה מערכת חינוך אחת , שווה לכל נפש , אלא שימרה , בדרכים שונות , קווי הפרדה היסטוריים , הגם שבלבוש חדש . " הצלחתה" של החברה הישראלית לשמר את ההבחנה בין אוכלוסיות המקור של מערכות החינוך של הימים שלפני , 1948 מבליטה את עוצמתם הרבה של מנגנונים מעמדיים . הנטייה הרווחת בין הבריות לשפוט את מידת הצלחתם של פרטים על פי דימויים קבוצתיים , מושמת ללעג על ידי מנגנונים מעמדיים אלה . פלסטינים , שבישראל מוכרים כ"בעלי יכולת הפשטה נמוכה , " הם כאלה רק במסגרת המערכת המעמדית הישראלית ; שכן בני עמם הגולים עושים חיל בלימודים , הן במוסדות חינוך ערביים והן במוסדות חינוך מערביים . מזרחים , המוגדרים בישראל כ"טעוני טיפוח , " הם כאלה רק במסגרת המערכת המעמדית הישראלית ; שכן בני עדתם שלא הגיעו לישראל , או שהיגרו ממנה , עושים גם הם חיל בלימודיהם . וכפי שראינו , אף אשכנזים רבים נפגעים ממערכת מעמדית הפועלת מתוך הנחה שה"צמרת" צריכה להיות קטנה וצרה —דבר היוצר תחרות מתמדת ואכזרית להיכלל במיעוט ה"ייחודי . " במלים אחרות — מנקודת ראות משפחתית , ובמישור החינוכי גרידא , לאשכנזים עדיף היה שאבותיהם יהגרו לאמריקה — שם , כאמור , יהודים מגיעים לשיעורי לימוד באוניברסיטה של ; 90 % -ב למזרחים כדאי היה להגר לצרפת , לקנדה או לארצות הברית : ולפלסטינים בני המעמד הבינוני "כדאי" היה להיות מגורשים ב . 1948 את התהליכים שהתרחשו במערכת החינוך אי אפשר כלל להבין בלא לקשרם לצורה הספציפית שלבש המבנה המעמדי בחברה הישראלית . מה שמתואר כ"כשלונם של המזרחים במערכת החינוך בישראל" איננו אלא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help