sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

פרק תשיעי חינוך ופיתוח כלכלי מערכת החינוך מילאה תפקיד חשוב בגיבוש המבנה המעמדי של החברה הישראלית , מאז ניתנה בידי מערכת החינוך הציונית אירופית מתקופת היישוב השליטה על חינוכם של היהודים שהגיעו מארצות ערב , ושל הערבים הפלסטינים שנותרו בתחומי מדינת ישראל לאחר המלחמה ב . 1948 דפוסים שהתהוו בתקופת ההשתלטות —ההפרדה בין יהודים לערבים , מדיניות המסלולים הנפרדים לאשכנזים ולמזרחים , האידיאולוגיה של הבדלים ביכולת אינטלקטואלית בין ערבים ומזרחים לבין אשכנזים — מתקיימים גם כיום , והם תורמים להשרשתו של המבנה המעמדי של החינוך . עם השנים נתווספו עליהם אף דפוסים חדשים : ציפיות נמוכות של מפקחים , מנהלות ומורות ; מנגנוני מיון דקדקניים המאויישים על ידי מאות ואלפי יועצות ופסיכולוגים ; ואף ציפיות חינוכיות נמוכות של הורים ושל תלמידים ותלמידות בשכונות ובעיירות הפיתוח , כמו גם בכפרים ובשכונות הערביות . מנגד חלה התמסרות של ציפיות גבוהות לגבי תלמידים אשכנזים , המלווה בהקצאת משאבי חינוך המאפשרת להם — ולמיעוט של מזרחים וערבים — מימוש של הציפיות . במבט ראשון נראה הדבר כאילו שלוש מערכות החינוך שהתקיימו עד ל 1948 —זו הציונית אירופית , זו הערבית וזו של הקהילות היהודיות בארצות ערב —ממשיכות להתקיים . אפשר אף לומר כי מערכת החינוך הקרוייה ישראלית איננה אלא גיבוב של שלוש מערכות שהקשר ביניהן הוא די רופף —מערכת אשכנזית , מערכת מזרחית ומערכת ערבית . ואולם למעשה , תיאור שכזה יהיה שטחי —מעין צעד ראשוני בלבד להבנת המצב . שכן כל אחת משלוש המערכות שהתקיימו עד 1948 פעלה כחלק אורגאני של מכלול קהילתי או לאומי , ששאף להשתלב באורח עצמאי בעולם המודרני , כאשר יעדי החינוך היו חלק אורגאני של יעדי הקהילה או הלאום , כאשר המורים היו מזוהים עם מנהיגות הקהילה או התנועה הלאומית , וכאשר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help