sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

של התעודה אותה מחלק בית הספר המקומי בסוף הלימודים . נציגי הטכניון והאוניברסיטאות , המקיימים מגע שוטף עם בתי הספר העיוניים והמקצועיים הטובים , אינם מגיעים לבתי ספר בפריפריה לספר מה דרישותיהם ולהמליץ מה ללמוד . הנהלות בתי הספר המקומיים גם הן לא עושות זאת , לרוב . בוגרי אוניברסיטה מקומיים שיוכלו לשמש כמקור אינפורמציה הם מעטים , כאמור , ורבים מהם אף לא חוזרים לגור בשכונתם המקורית . בשכונות ובעיירות הפיתוח , מי שרוצה ללמוד לקראת בגרות חייב במקרים רבים לעבור ללמוד בפנימייה רחוקה — בדומה לתלמידיו של בית הספר הנוצרי אל מוטראן , שפגשנו בפרק הקודם , הבאים מ 50 כפרים ערביים שונים — או להרחיק נסוע מן הבית , במסגרת האינטגרציה . מסלול לימודים טוב , שעבור צעירי וצעירות השכונות המבוססות פירושו מעבר מבית הספר היסודי המקומי לתיכון המקומי ולאוניברסיטה — הקרובה גם היא לתושבי צפון תל אביב , הכרמל בחיפה ושכונות רחביה ובית הכרם בירושלים — פירושו התנתקות מן הבית , מן השכונה ומן הסביבה התומכת , ומעבר לעולם זר ומנוכר . אך מעבר לכל אלה פועלת גם מערכת מיון מסועפת ומשומנת , אשר אינה מותירה את הדברים ליד המקרה . מלאכת המיון העיקרית נעשית בידי המורות , שרובן מגיעות לבתי הספר בשכונות ובעיירות הפיתוח כשציפיותיהן מן התלמידים והתלמידות שם נמוכות ביותר . במחקר שערכו מינקוביץ , דיוויס ובאשי על ההישגים הלימודיים של בית הספר היסודי בישראל הם ביקשו ממחנכים אשר חלק , לפחות , מתלמידיהם מוגדרים כ"טעוני טיפוח , " לומר מה סיכויי תלמידים אלה להמשיך את לימודיהם בבית ספר תיכון עיוני , עד לקבלת תעודת בגרות : רק רבע מן הנשאלים ציפו להישג שכזה אצל 50 % או יותר מכלל התלמידים ה"טעונים טיפוח , " ורק 4 % סברו שסיכוי כזה צפוי לרוב התלמידים הללו ( מינקוביץ , דיוויס , באשי , . ( 137 : 1980 החוקרים לא הסתפקו בשאלה זו והוסיפו עליה עוד אחת , והיא : והיה וינתנו לתלמידים אלה תנאי חינוך משופרים — העלאת רמת המורים , שיפור דרכי ההוראה , התאמת תכנית הלימודים , הקדשת תשומת לב אישית לתלמידים , וכו' —מה שיעורי ההצלחה הצפויים אז ? כ 60 % מכלל המחנכים עדיין סברו שגם בתנאים משופרים אלה לא יותר מ 50 % > מן התלמידים טעוני הטיפוח יגיעו לבגרות , ורק 10 % סברו כי רוב התלמידים הללו יוכלו להגיע לכך ( שם . ( 137 : מחקרים שנערכו בידי אנתרופולוגים בשיטת התצפית המשתתפת , כלומר , כשהם ישובים בכיתות , משוחחים עם המורות ועוקבים אחר התנהגותן

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help