sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

להתגאות בשיעור הגבוה של תלמידי תיכון , ולהתברך בכך שהם "לא ברחוב . " מבחינה פוליטית , אין ספק שזהו הישג משמעותי ביותר : הראיה לכך היא שדי היה בו כדי להשקיט את רגשות הקיפוח של תושבי השכונות ועיירות הפיתוח , שבניהם ובנותיהם לא הצליחו להגיע בשנות החמישים והששים לחינוך תיכון . אלא שמעבר למישור הפוליטי השטחי , החינוך המקצועי הוא בבחינת אחיזת עיניים , עבור כל הצדדים השותפים לו . ראשית , אותם מיגזרים במשק הזקוקים לצעירים וצעירות בעלי הכשרה טכנולוגית ברמה גבוהה מגלים שוב ושוב כי אינם יכולים להסתמך על בתי הספר המקצועיים . צה"ל , לדוגמא , מתריע לאחרונה כי "מטוסים יתחילו ליפול עקב דרדור ברמת בוגרי החינוך הטכנולוגי המגיעים לצה"ל" ( הארץ , . ( 23 . 3 . 90 הטכניון , מי שאמור היה להיות ה"קונה" העיקרי של בוגרי החינוך הטכנולוגי , מעדיף דווקא בוגרי תיכונים עיוניים טובים , ואף הפסיק להעניק בונוסים למועמדים בעלי תעודות בגרות עם מספר יחידות גבוה במקצועות הטכנולוגיים ( הארץ , . ( 26 . 3 . 90 ; 23 . 3 . 90 אנשי הטכניון מצהירים כי "ההכשרה ביישומי הטכנולוגיה , שנותן בית הספר הטכנולוגי , היא חשובה מאוד , אך לא כתחליף להכשרה בסיסית במדע ובמתימטיקה , מפני שהלימודים בטכניון ובאוניברסיטאות הם לימודים עיוניים" ( הארץ , . ( 26 . 3 . 90 מרבית בתי הספר המקצועיים אינם מעניקים לתלמידיהם הכשרה טובה במדע ובמתימטיקה . הטכניון , הנוהג לפי אמות מידה משלו , לא מתקשה לעמוד על טיבה של " המסגרת" שהפוליטיקאים כה מתגאים בה , וחושף את מדיניות החינוך המעמדית במערומיה . ההורים והתלמידים , מצידם , הפנימו במהלך שני העשורים האחרונים את העמדה המחייבת חינוך מקצועי , בנוסח "טוב שיהיה מקצוע ביד . " בית הספר המקצועי , שהוא לרוב בית הספר התיכון היחיד בנוף השכונתי , הפך מכורח לערך . וערך זה יש לו , כמובן , על מה להסתמך : שיעור בעלי תעודת הבגרות העיונית בשכונות הוא מזערי ; שיעור אלה שנכשלו בדרכם אליה הוא גדול . כשלון זה יוצר תמריץ ללכת בדרך "הבטוחה , " בייחוד כאשר הדבר נעשה במסגרת בית ספר "שלומדים בו לבגרות . " דבר שני —רבים מן המצליחים בשכונות ובעיירות הפיתוח רכשו את מעמדם שלא בדרך ההשכלה . בעלי חנויות ומסעדות , קבלנים למיניהם , בעלי בתי מלאכה מבוססים —כל אלה מהווים מודל אלטרנטיבי לזה הרווח בשכונות המבוססות . זהו מודל המצביע על אפשרות של הצלחה גם ללא השכלה פורמאלית . הורים ותלמידים בשכונות ובעיירות הפיתוח גם לא יודעים , לרוב , מהו המגוון המלא של האפשרויות הלימודיות , ואף לא מהו המעמד

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help