sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

במסלול מקצועי תיכון ( מסמ"ת , ( המיועד להקנות תעודת בגרות , אלא שגם כאן יש שתי רמות : מסמ"ת , 'א שתלמידיו מסיימים עם בגרות מלאה , ומסמ"ת , 'ב שתלמידיו מסיימים עם בגרות חלקית ומקבלים תעודת גמר מקצועית ( שם : שם . ( בפועל , למרות שכיום מספר תלמידי החינוך המקצועי משתווה בערך למספר תלמידי החינוך העיוני , מספר הניגשים לבחינות הבגרות מן החינוך המקצועי אינו מגיע למחצית מספר הניגשים מן החינוך העיוני ( למ"ס , . ( 19 . 6 . 89 רבות ממגמות המסמ"ת , ובייחוד אלה שבעיירות הפיתוח , סובלות ממחסור במורים טובים במקצועות המרכזיים לבגרות מקצועית טובה — אנגלית , מתמטיקה , פיזיקה , כימיה . הרמה ההשכלתית והמקצועית הממוצעת של המורים בבתי הספר המקצועיים נמוכה מזו של עמיתיהם בבתי הספר העיוניים ( כהנא וסטאר , 0 a 1984 . ( 'ו על כן אין זה מפליא כי חלק גדול מאלה הניגשים לבחינות הבגרות נכשלים : בשנת , 1988 מתוך 10 , 005 תלמידים ותלמידות בוגרי החינוך המקצועי שניגשו לבחינות , רק 4 , 538 הצליחו ( למ"ס , . ( 19 . 6 . 89 שיעור ההצלחה של הנבחנים המזרחים היה נמוך מזה של הנבחנים האשכנזים 39 % > — לעומת 54 % ( שם : שם ) —נתון המשקף את הבדלי הרמה בין בתי הספר המקצועיים הטובים שבערים הגדולות ובין בתי הספר המקצועיים בשכונות ובעיירות הפיתוח . יוצא שמרבית תלמידי החינוך המקצועי מקבלים חינוך בדרגה ירודה ביותר . רבים מתלמידי מסלולי המסמ"ר והמסמ"מ לומדים מקצועות שאינם דרושים עוד בשוק העבודה בן זמננו , או שאינם דורשים הכשרה ממושכת כלשהי — בוודאי לא שלוש שנים של חטיבה עליונה . מוסדות רבים , כגון בתי הספר המקצועיים לבנות של אגודת ישראל , מאפשרים לתלמידותיהם רק את הברירה בין אופנה סריגה ובין מחנכות מטפלות . רמה נמוכה זו מוסווית בדרך כלל בעזרת אמצעי פשוט ביותר : קיומה של כיתת בגרות אחת כתוך בית ספר בו רוב הכיתות אינן מיועדות לבגרות . כך יכולים הנהלת בית הספר , הרשות המקומית , ההורים והנערים והנערות לחיות בתחושה הטובה שמדובר ב"בית ספר שיש בו בגרות , " בשעה שבפועל מגיעים תלמידים ספורים בלבד מכל מחזור לתעודת בגרות ( עלון ה . ל . ה ,. גליונות שונים . ( נציין בהקשר זה כי המצב בבתי הספר המקצועיים המעטים , יחסית , שנפתחו בכפרים ובשכונות הערביות , דומה ( חידר , . ( 1985 רוב בתי הספר המקצועיים — וליתר דיוק , רוב מסלולי הלימוד בהם — אינם מסגרת של חינוך תיכון , במובן המלא של המילה , אלה מסגרות " החזקה" של נערות ונערים שהחברה מועידה אותם למעמד של פקידים ופקידות , פועלים ופועלות . קיומה של המסגרת מאפשר לפוליטיקאים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help