sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

הפך לדבר מובן מאליו : בית ספר טוב . בשכונות המזרחיות המודל המעשי העיקרי היה עתה בית הספר המקצועי , וקיומו התקבל , בהדרגה , כחלק מן ההווייה הקיומית , ער כדי כך שהורים רבים , גם בקרב המעמד הבינוני החדש , הפנימו את הגישה המימסדית , לפיה חינוך מקצועי הוא דבר טוב עבורם , והאמינו כי "כדאי שיהיה לילד מקצוע ביד . " מה שסייע להפנמה זו היה העובדה שחווית "טעוני הטיפוח , " שהיתה מתחילתה מבוססת על דעה שלילית כלפי כל המזרחים , ולא רק החלק העני שבהם , אכן דבקה בשכונות שלמות , וגם ילדי המעמד הבינוני החדש לא יכלו להימלט ממנה . לנוכח "הקשיים האינטלקטואליים" המתמשכים , היה ק ל גם להורים אלה לסגל לעצמם מטרה השכלתית נמוכה עבור ילדיהם . החינוך המקצועי , בו למדו בסוף שנות השבעים שני שלישים מבני הנוער המזרחים ( כהנא וסטאר , , ( 26 : 1984 איננו , כפי שרבים סבורים , חינוך תיכון רגיל , שכל ההבדל בינו ובין חינוך תיכון אחר הוא בתוכן הלימודים — כדוגמת ההבדל בין טכניון לאוניברסיטה , מוסדות שכל אחד מהם מעניק תואר אקדמי , אלא שבאחד לומדים , לדוגמא , הנדסת מכונות , ואילו בשני לומדים ספרות או היסטוריה . בתי ספר מקצועיים שכאלה אכן קיימים , אלא שהם מיעוט קטן במערך החינוך התיכון המקצועי בארץ , ולומד בהם רק מיעוט מתוך עשרות אלפי תלמידי ותלמידות החינוך המקצועי . בתי ספר מקצועיים בודדים אלה , בדוגמת בית הספר להנדסאים שליד אוניברסיטת תל אביב , או בסמ"ת שליד הטכניון בחיפה , אכן משתווים ברמתם לבתי ספר עיוניים , והם נהנים מיוקרה רבה ומושכים אליהם תלמידים טובים בעלי נטייה מדעית טכנולוגית או הנדסית , השואפים לקריירות של מדענים או חוקרים בתעשיה . תלמידי החטיבה העליונה שלהם ניגשים לבחינות הבגרות בשיעורים דומים לאלה של בתי ספר עיוניים טובים , ואף זוכים לשיעורי הצלחה דומים . אלא שרוב תלמידי החינוך המקצועי אינם לומדים לקראת תעודת בגרות , ואינם מקבלים הכשרה המאפשרת המשך לימודים גבוהים , לא בטכניון ולא באוניברסיטה . נתונים של המרכז לחינוך טכנולוגי של משרד החינוך לשנת 1986 מלמדים כי מחצית מכלל תלמידי החינוך המקצועי —משרד החינוך אוהב לקרוא לו "טכנולוגי" —לומדים במסלולים שאינם מכשירים כלל לבגרות , אלא מעניקים תעודת גמר : מסלול מקצועי רגיל ( מסמ"ר , ( מסלול מקצועי מיוחד ( מסמ"מ ) ומסלול הכוון . תלמידים אלה , ... " רמת הלימודים אינה מאפשרת להם להגיע לתעודת בגרות ] ... הם ] מקבלים תעודת גמר מקצועית ... מסלול ההמשך העיקרי האפשרי לקבוצה זו הוא במשק התעשייתי והיצרני" ( משרד החינוך , . ( 6 : 1986 המחצית השניה לומדת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help