sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

מערכת החינוך היא אולי התחום היחיד בחברה המודרנית בו זוכות נשים למשך פרק זמן נכבד למעמד רשמי ומעשי של שוויון ? בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים לומדות בנות לצד בנים ( פרט לבתי ספר נפרדים בכפרים מוסלמיים ודרוזיים , וכן בחינוך העצמאי ובבתי ספר "תורניים . ( " בשיעורים שווים ( לפחות אצל יהודים ונוצרים , ( ומגוון מקצועות דומה , השווה לכל ( פרט לשיעורי התעמלות ומלאכה ; ר' בן צבי מאיר , בדפוס . ( הן עומדות למבחן לצד הבנים , בעמדה שווה , ומוערכות לפני קני מידה שווים . מעמד זה שונה ממעמדן של הילדות בבית ובשכונה , וגם מזה של נשים בוגרות במשפחה ובעבודה . נראה כי הדרגים ההתחלתיים של מסלול הלימודים מעניקים לבנות מעין מפלט ארעי ממערכת היחסים הלא שוויונית השוררת בין המינים . ואולם החל בחטיבה העליונה ( עבור אלה הלומדות בבתי ספר מקצועיים , עוד בחטיבת הביניים ) מופרדות בנות רבות מן הבנים , באמצעות ההפנייה למסלולים . הפרדה זו גדלה עוד יותר באוניברסיטה ובמוסדות לימוד על תיכוניים לא אוניברסיטאיים . כאן כבר מופנות נשים למסלולי לימוד התואמים את המקצועות ה"נשיים" המצפים להן לאחר סיום הלימודים . מעבר למיסלול הרשמי , מתחילה ההפרדה למעשה עוד קודם לכן , באמצעות השפעה עקיפה של ציפיות ההורים והמורות . ממחקרים שנעשו בארצות הברית , נמצא כי ציוניהם של בנות ושל בנים במבדקי אינטליגנציה שווים עד לגיל ; 14 אז מתחילים ציוני הבנות ליפול מאלה של הבנים . מחקרים שנעשו בישראל , לעומת זאת , מראים כי ציוני הבנות נופלים מאלה של הבנים כבר בגיל ; 9 בגיל 11 עולים ציוניהם של הבנים על אלה של הבנות אף במבחן המילולי —תחום שבו מגלות בנות ארצות הברית עליונות על הבנים ( ליבליך , ; 123 : 1985 ספר , . ( 583 : 1986 הבדלים דומים נמצאו גם במבחני הסקר , במיונים של תלמידות ותלמידים לכיתות מחוננים , ובמבחני הכניסה לאוניברסיטאות . מצב שוויוני יותר נמצא רק בקיבוצים , ובעיקר באלה של הקיבוץ הארצי ( ספר , . ( 585 : 1986 את התוצאות ניתן לייחס להעדפה חזקה של הבנים מצד המורות ( ספר , ; 1977 בן צבי מאיר , בדפוס ) ו"הסביבה" ( ליבליך , , ( 122 : 1985 ולמידה גדולה יותר של בטחון עצמי אצל הבנים — תכונה המטופחת , ככל הנראה , בבית , בשכונה ובבית הספר , כאחד . באטלר פור מצאה שהורים בישראל — יהודים וערבים כאחד—מייחסים חשיבות גבוהה יותר לחינוכם של הבנים ( באטלר פור , . ( 320 : 1985 תכני הלימוד עצמם —המקראות , למשל—מציגים את הבנים בעמדה של עליונות ( מעון , ; 1974 שר , נורמן והרשקוביץ , . ( 1981 המבחן היחיד בו עולות הבנות על הבנים הוא בחינות הבגרות ; ספר משערת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help