sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

בשנתון החלו לימודים על תיכוניים אקדמיים ( לעומת 99 & מן המזרחים ;( 20 % אחוז מתוכם הגיעו בסופו של דבר לעיסוקים של צווארון לבן גבוה ( לעומת 7 % מן המזרחים 30 % ;( מהאשכנזים בשנתון קיבלו הכנסה ברמה של החמישון העליון ( לעומת 14 % מן המזרחים ) ( שם . ( 266 : נשים אשכנזיות , שלא נכללו בסקר הנ"ל . הן בעלות ההישגים הגבוהים ביותר בקרב הנשים הישראליות , הן בתחום ההשכלה והן בתחום התעסוקה . נתוני מפקד , 1983 אותם ראינו בפרק המבוא , מלמדים על שוויון מלא , כמעט , לפחות במישור הכמותי , בין גברים אשכנזים ונשים אשכנזיות , בכל הנוגע להשכלה גבוהה . השכלה זו מתורגמת , מזה שני עשורים , גם לתעסוקה ברמה גבוהה , יחסית . כפי שראינו בתחילתו של פרק זה , ההתפתחות הבולטת ביותר , אולי , לגבי מעמדן של נשים בישראל , היא העלייה הגדולה בשיעור הנשים בקרב המועסקים , מכרבע מכלל המועסקים באמצע שנות החמישים עד לכ 40 % בשנות השמונים ( בן פורת , 1989 א . ( 169 : שינוי זה משקף השתתפות גדולה יותר של נשים מכל הקבוצות החברתיות בכוח העבודה . ואולם המשרות היוקרתיות ביותר נפלו בחלקן של הנשים בעלות ההשכלה הגבוהה . הללו תופסות היום מקום שווה — שוב , במישור הכמותי בלבד — בקרב כוח העבודה המשכיל : נשים מהוות כיום מחצית מכלל המועסקים המשכילים ( שם . ( 170 : רובן מועסקות בענף השירותים , הציבוריים והפרטיים כאחד : בקרב נשים בעלות השכלה גבוהה מספק המיגזר הציבורי שלושה רבעים מסך כל התעסוקה ( שם : שם . ( הישגים אלה הם , כאמור , בעיקר נחלתן של נשים אשכנזיות בנות המעמד הבינוני . שיעורי הלמידה במוסדות להשכלה גבוהה של נשים מזרחיות אינם שונים באופן משמעותי מאלה של גברים מזרחים , כפי שראינו בפרק המבוא . בקרב הערביות , הקבוצה היחידה ששיעורי הלמידה בקרבה גבוהים היא זו של נשים נוצריות ; אצל מוסלמיות , דרוזיות ובדואיות , שיעורי הלמידה נמוכים . ואולם מעבר להבדלים שבין העדות והלאומים , נראה כי תכני ההשכלה שרוכשות נשים אינם חורגים ממסגרת התפקידים האופייניים המוקצים לנשים בחברה בת ימינו — תהיה זו חברה "מפותחת" או חברה "מתפתחת . " מקצועות הלימוד של נשים — אשכנזיות , מזרחיות וערביות , כאחתדומים : אלה מהן הלומדות בתיכון לומדות רובן במסלול העיוני , ובתוכו במגמות ההומאניות ; בתיכון המקצועי יש אבחנה ברורה עוד יותר בין המקצועות הגבריים ( אלקטרוניקה , מיכניקה , נגרות ) לבין המקצועות הנשיים ( אופנה תפירה , טיפול , תיירות מלונאות ;( באוניברסיטה לומדות רוב הנשים מדעי החברה והרוח , ובעיקר במגמת הוראה ; במוסדות על תיכוניים לא אוניברסיטאיים לומדות מרבית הנשים הוראה וסיעוד .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help