sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

מאחורי האמירה שרק חלק "מעוניינים" או "רואים עצמם מתאימים" מסתתרת , למעשה , החלטה של ראשי המוסדות להשכלה גבוהה להעמיד סכר בפני הזרם הגובר של מועמדים להשכלה גבוהה , ולשמור את התואר האוניברסיטאי למה שע . א . סימון כינה בשנות החמישים בשם "עילית משרתת . " פרסום של המועצה להשכלה גבוהה משנת 1987 קובע כי "הדעה הרווחת [ בקרב אנשי האוניברסיטאות ; ש . ס [ . היא שגידול זה [ במספר מקבלי תעודת הבגרות ; ש . ס [ . היה מלווה בירידת רמה במידה משמעותית , ושלא כל מקבלי תעודת בגרות כיום מתאימים ללימודים אקדמיים" ( זילברברג , . ( 11 : 1987 האוניברסיטאות החלו מעמידות תנאים חדשים בפני המבקשים להתקבל אליהן , בנוסף על תעודת הבגרות : בחינות כניסה הכוללות מבחנים פסיכומטריים וכן בחינות באנגלית ובמתמטיקה ( בן שחר ובלר , . ( 1980 ב 1981 הוקם בירושלים המרכז הארצי לבחינות ולהערכה . במקביל החלה לפעול גם ועדה בין אוניברסיטאית לענייני קבלה . ועדה זו יצאה ב 1987 במתקפה נגד חלק גדול מתעודות הבגרות , בייחוד אלה הטכנולוגיות ואלה המבוססות על בחירה חופשית , יחסית , של מקצועות לימוד על ידי התלמידים , לפי תכנית שהונהגה עוד באמצע שנות השבעים ( יוגב , . ( 1980 הוועדה קבעה כי בעתיד תחשב כקבילה באוניברסיטאות רק תעודת בגרות המכילה 3 יחידות , לפחות , במתמטיקה , 4 יחידות , לפחות , באנגלית , ו 5 יחידות במקצוע ראשי נוסף מתוך רשימה שהוועדה קבעה ( הוועדה הבינאוניברסיטאית למדיניות קבלה , . ( 1989 כל תעודה אחרת , הצהיר ראש הוועדה , איננה אלא "פיסת נייר" ( הארץ , . ( 8 . 10 . 86 כיון שחלק גדול מבתי הספר בארץ , ובייחוד אלה שבשכונות ובעיירות הפיתוח , אינם מסוגלים לעמוד בקריטריונים אלה , בין השאר בגלל העדר מורות ומורים מוסמכים המסוגלים ללמד את המקצועות הנ"ל ברמה הנדרשת , פירושה של ההחלטה החדשה הוא פתיחת האוניברסיטאות בפני מיעוט קטן —חזרה ל"ימים הטובים" של שנות החמישים והששים . צמצום הפתח מלמעלה יצר לחץ גדול בדרגים הנמוכים יותר של מערכת החינוך , מצד אלה אשר רצו להבטיח כי ילדיהם יעברו בו בבוא היום . לחץ זה נענה על ידי יזמים חינוכיים אשר מחו נגד השקעת המשאבים ב"טעוני טיפוח" בלבד , וקראו לטיפוחם של ה"מצויינים . " התוצאה היתה פתיחתן של מסגרות חינוך "ייחודיות" למיניהן . כיום יש בישראל גנים ייחודיים , בתי ספר יסודיים ייחודיים — ל"אמנויות" או ל"טבע" — וכיתות " ייחודיות" בבתי ספר תיכוניים מקיפים . לצד כל אלה פועלת מערכת מיון דקדקנית , המקפידה לסנן כל תלמיד ותלמידה המאיימים לפגוע ב"ממוצע ההצלחות" של בית הספר התיכון .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help