sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

לצד הישיבות התיכוניות ובתי הספר התיכוניים העיוניים , הרחיב החינוך הממלכתי דתי גם מוסדות שהפכו להיות מזוהים עם ציבור תלמידים מזרחי : ישיבות מקצועיות , בתי ספר מקיפים , תיכונים מקצועיים , מרכזי הנוער , תיכונים חקלאיים ופנימיות צבאיות —מוסדות המקיפים , כולם יחד , את מרבית מניינו את ציבור תלמידי התיכון בחינוך הממלכתי דתי ( שם : שם . ( בתי הספר היסודיים הממלכתיים דתיים שמרו במשך השנים על מידה גדולה של הפרדה בין בני הוותיקים ובין בני העולים המזרחים שנקלטו במסגרת "עיסקת החלוקה" של . 1953 התלמידים המזרחים נקלטו בחלקם הגדול בבתי ספר נפרדים , והקיטוב בינם ובין השכבה האשכנזית , המבוססת יותר , נשתמר משך שנים רבות ( הדני , . ( 91 : 1980 נתונים שפירסם משרד החינוך ב 1971 העלו כי מצב האינטגרציה בחינוך הממלכתי דתי היה הגרוע מבין שלושת הזרמים : 60 % מן התלמידים המזרחים בזרם למדו בכיתות שבהן למעלה מ 95 % מהתלמידים היו מזרחים ; השיעור המקביל בחינוך העצמאי היה 52 . 6 % ובחינוך הממלכתי —רק 8 . 8 % ( משרד החינוך , . ( 1971 מחקר שנערך שנתיים מאוחר יותר העלה כי החינוך הממלכתי דתי נוטה , יותר מזה הממלכתי , להפריד תלמידים מזרחים מתלמידים אשכנזים ( חן , . ( 12-11 : 1975 צריך לזכור , כמובן , שאחד הגורמים למידת ההומוגניות הגבוהה הוא ריבויים של בתי הספר הממלכתיים דתיים בריכוזי יישוב מזרחיים ; ואולם אותו מחקר מצא גם נטיה חזקה במיוחד לסלקטיביות ; שיעורי הנשירה במעבר לכיתות ח' וט' נמצאו גבוהים יותר בחינוך הממלכתי דתי מאשר בחינוך הממלכתי ( שם . ( 11 : הוועדה הציבורית לבדיקת הרפורמה במערכת החינוך ציינה בדין וחשבון שהגישה ב 1979 כי בחינוך הממלכתי דתי קיימת נטיה של הורים [ הכוונה , כמובן , להורים המבוססים ; ש . ס [ . להפנות את בניהם למסגרות סלקטיביות שמחוץ לרשת חטיבות הביניים , ונטייה זו פוגעת באינטגרציה ( הוועדה הציבורית לבדיקת הרפורמה , . ( 36-35 : 1979 מחקר שפורסם שנה קודם לכן מצא כי מורים והורים בחינוך הממלכתי דתי מאוחדים בהעדפה של הישגים על פני אינטגרציה ; יתר על כן , המורים בבתי הספר הדתיים חייבו יותר מעמיתיהם הלא דתיים את הסלקציה ואת הלימוד בשיטת ההקבצות ( חן , לוי ואדלר , ; 1978 ר' גם רש , אדלר וענבר , . ( 1977 מחקר אחר קבע כי "החמ"ד מעדיף לטפח את הקבוצה הטובה , לבודדה משאר התלמידים ולהקדיש לה את מירב משאביו ( ישיבות תיכוניות ) ולוותר על הקבוצה החלשה , המופנית אף לחינוך המקצועי הלא דתי" ( חן , כפיר ולוי , ; 1976 לפירוש שונה של ממצאים אלה ר' שוורצולד , . ( 123-122 : 1990 לאחר מלחמת ששת הימים חלה עליה ביוקרתו החברתית של הציבור

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help