sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

שגברה הנטיה ללימודי המשך גבוהים בתנועה הקיבוצית הורגש ביתר חריפות הצורך בבחינות הבגרות כתנאי התקבלות לאוניברסיטאות ... על כן גבר —ביחוד למן סוף שנות ה , 60 הלחץ מצד הורים וחניכים להנהגת בחינות בגרות למעוניינים " ... ( שם . ( 183-182 : בתנועת הקיבוצים של מפא"י , איחוד הקיבוצים והקבוצות , הונהגו אז הבחינות בכמה בתי ספר איזוריים . למעוניינים ( שם : שם . ( בקיבוץ הארצי , תנועת הקיבוצים של מפ"ם , שנחשבה לאדוקה יותר כדבקותה בערכי השוויון , התנהל סביב הבחינות דיון ממושך , שהוליד תכנית ניסוי ב 12 מתוך 17 מוסדות החינוך התיכון של התנועה . על פי אותה תכנית ניתן לתלמידים המעוניינים בכך לגשת , לאחר הכנה משלימה , לבחינות הבגרות . ואולם לאחר שלוש שנות ניסוי , שבמהלכן ניגשו לבחינות כ 40 . 9 ' 0 מבני ובנות המחזור , הוחלט לבטל את הבחינות , לאחר שרוב התלמידים והמחנכים הסכימו כי יש להן השפעה שלילית על מערכת היחסים בתוך המוסד החינוכי , כמו גם על היחס ללימודים ( שם . שם . ( אלא שהחלטה זו לא היה בה כדי לחולל שינוי במגמה הגוברת של צעירי וצעירות הקיבוצים להמשיך בלימודים גבוהים , ואף לא על אפשרויות הקבלה שלהם לאוניברסיטאות : "מה שהקל על ההכרעה לבטל את בחינות הבגרות במוסדות החינוכיים של הקיבוץ הארצי ... הוא הנהגת ה'מכינות הקדם אקדמיות' על ידי האוניברסיטאות , המאפשרות לחניכים להתקבל לאוניברסיטאות על ידי לימוד מרוכז ומודרך ולא בדרך בחינות הבגרות החיצוניות" ( שם . ( 184 : המכינות הקדם אקדמיות , יש להוסיף , הוקמו על ידי האוניברסיטאות באותן שנים מתוך רצון מפורש למשוך את צעירי וצעירות הקיבוצים והמושבים , ובמקרים מסויימים אף תוך הסכם מפורש עם ראשי ההתיישבות העובדת . כיום , רוב רובם של בתי הספר התיכוניים הקיבוציים מכשירים את תלמידיהם לקראת בחינת הבגרות . תהליך דומה התרחש במערכת החינוך הממלכתית דתית . מערכת זו התמקדה , במשך שנים , בחינוך היסודי , והזניחה את בית הספר התיכון . רק בסוף מלחמת העולם השנייה פיתחה תנועת "המזרחי" מוסד חינוך תיכון התואם את ערכיה —הישיבה התיכונית . דגם זה של "מוסד תורני חינוכי ארבע שנתי , המאפשר לבוגריו הן המשך לימודים תורני בישיבות גבוהות לסוגיהן והן המשך לימודים אקדמי באוניברסיטה או בטכניון" ( בר לב , , ( 232 : 1978 ביטא את "דרך ההסתגלות של החינוך הדתי ל'תנאי השוק' בחברה הישראלית" ( שם : שם , ( ובעיקר את הרצון ליצור "אינטליגנציה דתית שתוכל להשתלב בעמדות השפעה מגוונות ופרודוקטיביות במערך הבטחתי הכלכלי והחברתי של החברה היהודית במדינת ישראל" ( שם . ( 248 : הישיבה התיכונית הראשונה , מדרשיית נע"ם , הוקמה ב . 1945 ב 1953 היו 7 ישיבות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help