sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

פרק שמיני צפון ודרום במקביל להתפתחויות שחלו בשנות הששים והשבעים במערכות החינוך של המזרחים ושל הערבים , חלו שינויים משמעותיים גם במערכת החינוך בשכונות המבוססות , יורשתה של מערכת החינוך היישובית . למיסודו של החינוך ל"טעוני טיפוח" נודעה השפעה מרחיקת לכת לא רק על גורלם של התלמידים והתלמידות המזרחים , אלא גם על זה של בני גילם האשכנזים . שכן עצם קיומו של המסלול בעל היוקרה הנמוכה יצר אצל כל מי שהגדיר את עצמו כ"טוב יותר" דחף להתרחק ממנו , ולהכלל בין הלומדים במסלול בעל היוקרה הגבוהה . מסלול זה הוא מסלול התיכון העיוני . תעודת הבגרות , שבמיגזרים נכבדים של האוכלוסייה הוותיקה נודעה לה בעבר חשיבות מועטה , יחסית , קיבלה בהדרגה , במהלך שנות החמישים והששים , מעמד של תעודה הראוייה להימצא בכיסם של כל בן ובת למשפחה המכבדת את עצמה . שאיפה זו , שנעשתה משותפת למרבית חברי המעמד הבינוני האשכנזי , חוללה תהליך של התקרבות פנים מעמדית בדפוסי החינוך , בין קבוצות אשר עד לשנות החמישים ראו עצמן ברחוקות זו מזו , ואף ביריבות זו לזו . התנועה הקיבוצית ובתי הספר הממלכתיים דתיים —זרם "העובדים" וזרם "המזרחי" לשעבר — חתרו עתה להעניק לבניהם ולבנותיהם חינוך מן הסוג אשר עד לשנות החמישים נחשב מאפיין רק של הזרם "הכללי , " הזרם של הבורגנות העירונית החילונית . המציאות המעמדית החדשה עימעמה הבדלים שבעבר לא רחוק נחשבו לבלתי ניתנים לגישור . הקיבוצים החלו "מתיישרים עם הקו" בשנות הששים . במשך שלושים שנה , מאז הונהגו בחינות הבגרות על ידי שלטונות המנדט הבריטי , התנגדו הקיבוצים לבחינות הבגרות , מתוך רצון לתת "השכלה כללית ותנועתית רחבה —ולא ספציאליזציה מוקדמת במקצוע עיוני מסוים או לחינוך מקצועי" ( אלון , . ( 182 : 1980 מי שרצה ללמוד במוסד להשכלה גבוהה ניגש לבחינות בגרות אקסטרניות , לאחר השירות הצבאי . ואולם , "מאז

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help