sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

סטודנטים וכיו"ב . התמונה החלה להשתנות רק בשנות השבעים — במקביל לשאר ההתפתחויות שסקרנו , וכתוצאה מהן . בתחילת , 1970 כאשר מספר הסטודנטים הערבים באוניברסיטת חיפה הגיע ל , 240 הם החלו להתארגן , לראשונה , כדי להכנס למועצת הסטודנטים ( הארץ , . ( 10 . 2 . 70 כשנתיים מאוחר יותר הקימה רק"ח ארגון אקדמאים ערבים ( הארץ , . ( 19 . 12 . 71 ב 1974 הקים הד"ר סמי מרעי מכון לחקר החינוך הערבי , באוניברסיטת חיפה ( האדא , . ( 26 . 3 . 74 המכון פעל שלוש שנים בלבד ( הארץ , , ( 11 . 3 . 82 אולם עצם הקמתו העידה על מידה של מודעות קהילתית גוברת לנושא החינוך , כמו גם על תחושה קבוצתית שניתן להיאבק למען יתר שוויון בתחום החינוך . באפריל 1974 הוקמה בנצרת התאחדות הסטודנטים הערבים ( האיץ , . ( 21 . 4 . 75 ביטוי נוסף של התארגנות עצמית בתחום החינוך היה נסיון שנערך בשנות השמונים המוקדמות להקים אוניברסיטה ערבית עצמאית , בגליל . רעיון האוניברסיטה הערבית עבר גלגולים אחדים , אך בסופו של דבר נדחה על ידי המועצה להשכלה גבוהה ( האדץ , . ( 11 . 3 . 82 אחת המטרות של הקמת אוניברסיטה ערבית היתה לספק מקור תעסוקה ובמת יצירה לחוקרים ולמרצים ערבים , שהאוניברסיטאות הקיימות מעסיקות מספר קטן ביותר מתוכם ( מרעי , ; 72-71 : 1985 אל חאג , ( 7 : 1989 , ' וכן לשמש תשתית להתבססות של מנהיגות אינטלקטואלית וקהילתית ערבית . לבסוף , ב 1979 התחיל בפעילותו הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות , גוף שהפך במהרה לארגון יציג של המיעוט הלאומי הערבי בישראל ( אל חאג' ורוזנפלד , . ( 1989 מיד עם הקמתו החל הוועד פועל בענייני חינוך , אם במעקב אחר פעילות הממשלה ואם בתחום של הפעלת לחצים על הממשלה להפנות משאבים רבים יותר לחינוך הערבי . בשנות ה 80 לא היתה כמעט שנת לימודים אחת שנפתחה ללא השבתת לימודים כללית ביוזמת הוועד , בתביעה למשאבים , מבנים , תכניות לימודים וכיו"ב . השאלה הניצבת בפני הוועד היא מהו היעד אליו צריך לשאוף . כפי שראינו , ההבדל העיקרי בין ערבים ומזרחים כיום הוא במשך השהות בין כתלי בית הספר של הצעירים והצעירות שאינם מצויים על מסלול אוניברסיטאי ו תלמידות ותלמידים מזרחים נשארים במסגרת לימודית עד י"ב ועד בכלל — רובם בבתי ספר מקצועיים . רוב בני גילם הערבים , לעומת זאת , נושרים במהלך הדרך : לכיתה י"ב מגיע רק רבע מכלל קבוצת הגיל ( משרד החינוך , . ( 33 : 1985 תופעת הנשירה אינה מוגבלת לתיכון בלבד : באמצע שנות השבעים הגיעו לכיתה , 'ח השנה האחרונה של כמעט כל בתי הספר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help