sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

העדר יעדים חינוכיים ברורים מקשה על פעולתם של המורים והמורות הערבים . על כך מתווסף , כמובן , הפיקוח הצמוד בו הם נתונים , כולל פיקוח בטחוני . "במשך הזמן , " כותב אל חאג , ' "הועלו טענות רבות מצד נציגי הציבור הערבי כנגד התערבות גורמי הבטחון במינוי מורים וקידומם , והועלתה הדרישה שמינויים אלה יהיו מבוססים רק על שיקולים פדגוגיים . משרד החינוך כמובן הכחיש בתוקף האשמות אלה , אך המצב בשטח מלמד אחרת" ( אל חאג . ( 15 : 1989 , ' בראיונות שנערכו עם צעירים וצעירות משכילים , תוארו חלק מן המורים כפחדנים וכמשרתי המימסד , הנוהגים בכניעות ואינם מנסים לשנות דברים ( פלטק ומחאמיד , ; 144 , 17 : 1989 ר' גם צרצור , . ( 514 : 1985 על הפיקוח של רשויות המדינה מתווסף , כפי שראינו לעיל , גם זה של המימסד הפוליטי המקומי : כפי שכבר צויין , משמשת מערכת החינוך ברבים מן היישובים הערבים כמוקד לתחרות פוליטית ; הדבר מוביל למינויי מקורבים , הפועלים כאשר קידום ענייני סיעתם בראש מעייניהם ( פלטק ומחאמיד , ; 43 : 1989 צרצור , . ( 519-518 : 1985 ציבור המורות והמורים מהווה , אצל כל עדה ועם , נציג ונושא דברה של ההנהגה הקהילתית בפני אוכלוסיית בית הספר . מעבר לתכנים הספציפיים של תכנית הלימודים בחשבון , בספרות או בשפה זרה , הרי שהערכים אשר המורות והמורים מעבירים , והשפה ועולם הדימויים בהם הם משתמשים , הם ערכים ושפה של קולקטיב . כאשר עצם קיומו של הקולקטיב הוא מוכחש , כמו במקרה של המזרחים בישראל , מעבירים גם המורות והמורים —כולל אלה המזרחים —מסר של הכחשה והתכחשות , כמו גם קריאה , מרומזת ואף ישירה , לראות בשכבה השלטה מוקד הזדהות מועדף . מצבם של התלמידים והתלמידות הערבים טוב יותר , במקרה זה , שכן עולם בית הספר שלהם אינו מנותק מעולם הבית שלהם , והם יכולים להזדהות על נקלה עם מוריהם . הבעייה של ציבור המורים הערבי , ושל מערכת החינוך הערבית בכללותה , היא שבדומה לעץ שצמרתו נכרתה , חסר להם מוקד הזדהות קולקטיבי ברור , היכול להעניק לאווירת בית הספר תחושה של שלמות ; ואילו לצעירים ולצעירות המטפסים מעלה , חסרה תחושה של ודאות עד היכן הם יכולים לטפס , במסגרת החברה הישראלית . לצד הבעיות המתמשכות , יש לציין שינוי משמעותי אחד לטובה , והוא הקמתה של תשתית ארגונית ערבית , המאפשרת כיום מאמץ קבוצתי לניתוח , לניסוח משאלות ולשינוי המצב . ב 1948 היו הערבים שנותרו בתחומי המדינה חסרים מסגרת ארגונית קהילתית , לא רק בתחום החינוך אלא בכל תחומי הפעילות הציבורית . בתחום החינוך חסרו אז רשויות חינוך כלל ארציות , רשויות חינוך מקומיות , ארגוני מורים , ארגוני הורים , ארגוני

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help