sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

המדע , על אהבת המולדת למדינה ולעם ישראל . " . .. יעדים אלה יצרו אצל הערבים תחושה של מיעוט זר במדינתו ( צרצור , . ( 478 : 1985 "האופי הציוני של המדינה , תפיסת הרוב היהודי את המדינה pxm ויחסו אל האזרח הערבי ובעיקר , הרחקתו מהמוסדות הקובעים של המדינה ואי שיתופו בבניה וביצירה של המדינה , יוצרים אצל הערבי בישראל הרגשה של זרות" ( שם : שם . ( הגדרתה היהודית ציונית של המדינה מקשה על הזדהות של כלל אזרחיה על בסיס אוניברסאליסטי . קושי זה מובלט עוד יותר —הן עבור הרוב השליט , והן עבור המיעוט הנשלט —על ידי הסכסוך המתמשך עם מרבית מדינות ערב , ובמיוחד , מאז , 1967 עם אותו חלק של העם הפלסטיני המצוי בשטחים הכבושים ובארצות השכנות . נראה כי כל עוד לא ייושב הסכסוך הלאומי , יהיו היחסים ההדדיים בין הערבים הפלסטינים אזרחי ישראל , ובין הרוב היהודי , מאופיינים על ידי רגשות מעורבים . מנגנון החינוך המדינתי , מתוך מודעות לבעיית ההזדהות של תלמידים ומורים ערבים עם יעדים קולקטיביים יהודיים ציוניים , ביקש לנסח יעדים שיהיו מותאמים למעמדו של בית הספר הערבי בישראל . נסיון ראשון נעשה בשנת , 1970 על ידי ועדה שבראשה ישב אהרן ידלין , סגן שר החינוך דאז . הוועדה יעצה להשתית את החינוך בבתי הספר הערבים על ערכי השלום ועל נאמנות למדינת ישראל , תוך הדגשת האינטרסים המשותפים לכל האזרחים ותוך טיפוח הייחוד של ערביי ישראל ( צרצור , . ( 49 : 1985 ערכים אלה היו רחוקים מלשמש כיעדים קולקטיביים מוחשיים . נסיון שני נערך על ידי צוות שהוקם במשרד החינוך , בראשותו של המנכ"ל אלעד פלד , לתכנון החינוך הערבי לשנות ה . 80 המלצותיה של ועדה זו היו , לדבריו של איש חינוך ערבי , נועזות יותר ( שם : ( 500 : "מטרת החינוך הממלכתי במיגזר הערבי בישראל היא להשתית את החינוך על יסודות התרבות הערבית , על הישגי המדע , על שאיפת השלום בין ישראל לשכנותיה , על אהבת המולדת המשותפת לכל אזרחי המדינה ונאמנות למדינת ישראל " ... ( מצוטט שם : שם . ( גם ניסוח זה , עם כל הכרתו במרכזיות התרבות הערבית ובהיות אהבת המולדת משותפת לשני העמים , אין בו כדי להציב יעד קולקטיבי ברור עבור הערבים הפלסטינים בישראל ; למעשה , יתכן והצבתם של יעדים שכאלה כלל לא תתכן , כל עוד לא יתבררו יחסי הקבע בין ישראל והעם הפלסטיני . שכן , המורה , התלמיד והתלמידה הערבים אינם יכולים , במסגרת מערכת הלימודים הקיימת , לטפח את הזהות הלאומית שלהם במלואה , וגם אינם יכולים לשאוף למלוא ההישגים הלימודיים והמקצועיים הפתוחים בפני התלמידים היהודים , בהיות חלק כה גדול מן העיסוקים האקדמיים מצויים מחוץ לתחום עבורם .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help