sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

כפי שכבר ציינו , גם במשרד החינוך עצמו יש דלתות החסומות בפני ערבים , והמעטים המגיעים לדרגות בכירות מוגבלים בפעילותם . אדם המכיר את המערכת מבפנים מעיד כי "במערכת החינוך הערבית אפשר להבחין ... במידה של חשד וחוסר אמון בין הדרגים השונים . השלטון חושד במשכילים ובעובדי ההוראה הערביים ואינו מניח להם לתפוס עמדות מפתח במערכת החינוכית הערבית ; הוא מאייש תפקידי חינוך בכירים ביהודים . פעולה זו יוצרת חשד גם בקרב הצד השני — המשכילים ועובדי ההוראה הערביים — באשר לכוונות השלטון כלפי חינוך ילדי הערבים בישראל . חשד זה גובר והולך על רקע העובדה שענינים חשובים , ולעתים גם בלתי חשובים , נחתכים על ידי היהודים בלבד " ... ( צרצור , . ( 485 : 1985 חשדנות הדדית זו מהווה מחסום רציני בפני יצירת תשתית של שיתוף פעולה פורה בין ארגונים אזרחיים —משכילים , מורים , או הורים —ובין הרשויות , שהוא הדרך היחידה להביא לשינוי מרחיק לכת במערכת החינוך בכפרים ובשכונות הערביות . "במדינה יהודית ציונית , " מציין צרצור , "חייב האזרח ( כמו בכל מדינה אחרת ) לאמץ את האידיאולוגיה הבסיסית של המדינה , על מנת לקבל את המגיע לו ממנה וכדי להתקדם ולממש את זכויותיו האזרחיות . במדינת ישראל יש תפקידים התובעים מן הנושאים בהם תודעה ציונית מובהקת והאזרח הערבי אינו יכול , לפי עצם שיוכו , לקבל את האידיאולוגיה של התנועה הציונית ולפיכך , למעשה הוא מנוע מלמלא תפקידים כאלה במדינה" ( שם . ( 479 : ההפרדה במקומות המגורים , המלווה במידה גדולה של זרות תרבותית , פועלת גם היא לחיזוק ההבדלים המעמדיים . עצם המעבר לאוניברסיטה מהווה עבור אלה אשר מגיעים לשעריה מבחן קשה . בעוד שעבור הסטודנטים היהודים , ובעיקר אלה מן השכונות המבוססות בערים הגדולות , האוניברסיטה מהווה המשך ישיר , במידה רבה , למסלול התקדמות הכולל את התיכון העיוני ואת מבחני השירות הצבאי , עבור הערבים זוהי פסיעה אל עולם שאת אורחותיו עליהם ללמוד לראשונה . לסטודנטים יהודים יש ידע רב , יחסית , על מבנה האוניברסיטה ועל האפשרויות האישיות , ידע המסופק לעתים קרובות עוד בבית הספר התיכון . לעומת זאת , רק מעטים מבין הסטודנטים הערבים החדשים מצויירים במידע עדכני מוסמך ( רכס , . ( 183 : 1981 יש גם בעיות הסתגלות ספציפיות : "בוגר התיכון הערבי המתקבל לאוניברסיטה אינו שולט במידה מספקת בעברית ובאנגלית . רבים מהסטודנטים קובלים על כך ששליטה בלתי מספקת בשתי השפות הללו פוגמת במהלך לימודיהם התקין ומערימה קשיים בהבנת ההרצאות , בקריאת ספרות מקצועית ובהתבטאות בכתב ובעל פה" ( שם . ( 183 : קשיי ההסתגלות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help