sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

לאשכנזים ( מינקוביץ , דיוויס , באשי , . ( 1980 נראה , על כן , כי מעבר להבדלי המשאבים , שהם אכן חמורים ביותר , הגורם המרכזי להישגים הלימודיים הנמוכים הוא —שוב , בדומה למתרחש בבתי הספר של מזרחים — רמת ציפיות נמוכה מצד מורים , הורים והתלמידים והתלמידות עצמם . רמת ציפיות קהילתית נמוכה זו נובעת , ככל הנראה , מהערכה שלילית לגבי סיכויי הקידום החברתי באמצעות החינוך , וזאת על רקע מעמדם הכלכלי חברתי הנמוך של הערבים , כמו גם על רקע העדר מדיניות חינוכית ותעסוקתית ממשלתית שתעניק יסוד לציפיות גבוהות יותר . להוציא את המיעוט הנוצרי ואת המעמד המוסלמי המבוסס , המסוגלים לשלוח את בניהם ובנותיהם לבתי ספר תיכוניים נוצריים — ומעט יהודיים —יוקרתיים , נראה כי בית הספר הערבי הטיפוסי , בהיותו חלק ממארג קהילתי שאינו יכול להציג את המסלול ההשכלתי כמסלול בעל סיכויים , אינו משדר לתלמידיו מסר של תמיכה ועידוד . בית הספר הערבי הטיפוסי הוא בית ספר של בני ובנות פועלים או פקידים ועצמאיים בעלי הכנסה נמוכה . צוות המחקר של באשי , קאהן ודיוויס עמד על מידת ההומוגניות המעמדית של בית הספר הערבי , הבולטת במיוחד לנוכח ההבדל החריף , בקרב בתי הספר היהודיים , בין בתי ספר של מזרחים ובין אלה של אשכנזים : "מערכת החינוך הערבית מצטיירת כמערכת הומוגנית למדי מבחינת אפיוני הרקע של אוכלוסיית התלמידים של בתי הספר . ההבדלים הקיימים בין בתי הספר מבחינה זו קטנים , הן באופן אבסולוטי והן בהשוואה למערכת החינוך היהודית . מסקנה זו תקפה לגבי כל האפיונים שתוארו [ סטטוס כלכלי חברתי , השכלת ההורים , מספר גבוה של ילדים במשפחה , צפיפות מגורים ; ש . ס , [ . להוציא את ההרכב הדתי של בתי הספר . בתחום זה מערכת החינוך הערבית מצטיירת כמערכת סגרגטיבית למדי , המורכבת מבתי ספר הומוגניים , רובם חד דתיים" ( באשי , קאהן , דיוויס , . ( 479 : 198 1 בגלל הומוגניות זו , הרי שבניגוד למערכת החינוך היהודית , "ידיעת הרמה הסוציואקונומית של בית הספר אינה מאפשרת במערכת החינוך הערבית ניבוי יעיל של רמת ההישגים הממוצעת" ( שם : . ( 481 צוות המחקר הנ"ל לא שאל את המורים והמורות בבתי הספר הערביים שאלה זהה לזו שהציג לעמיתיהם היהודים המלמדים בבתי ספר ל"טעוני טיפוח , " בדבר סיכויי תלמידיהם להצליח בלימודים ( ר' פרק , 8 להלן . ( על כן אין לנו עדות ישירה על רמת ציפיותיהם , ועלינו להסתפק בראיות עקיפות . הראיה הטובה ביותר , אולי , הן הצהרותיהם החוזרות ונשנות של אנשי חינוך ערבים בזכות הגברת השימוש באמצעי חינוך ל"טעוני טיפוח , "

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help