sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

והמבוססים לומדים בבתי הספר של הכנסיות , ובני דלת העם והנבערים לומדים בבתי ספר ממשלתיים . " גם בעיית המחסור במורים מוסמכים היתה רחוקה מפתרון : ... " סמינר המורים הערבים ( בחיפה ) ממשיך להוציא מבין כתליו מורים צעירים ומוסמכים , אבל 53 % מכלל המורים בבית הספר הערבי אינם מוסמכים עדיין . " ... כל זה גרם לרמה ירודה של הישגים : אחוז המצליחים בבחינות הבגרות לא עלה על , 2096 שיעור נמוך ביותר ; אלא שמנצור ראה בו דווקא הישג מה , שכן בשנים קודמות הגיע שיעור המצליחים ל 10 % > בלבד ( שם : שם . ( ממשלת ישראל , אשר בתחילת שנות הששים , כשניצבה מול נתונים דומים לגבי מזרחים , נזעקה ופתחה בסדרת פעולות אותה סקרנו בפרקים הקודמים , לא היתה מוטרדת במיוחד . האדישות נבעה משני גורמים . הראשון הוא ההגדרה הלאומית של תפקידי המדינה בישראל : המדינה מוגדרת כמדינתו של העם היהודי , והאליטה הפוליטית רואה את עצמה כמי שנועדה לעשות שימוש בכלי המדינה כדי לקדם את ענייניהם של היהודים , בראש ובראשונה . למיעוט הלא יהודי העניקה המדינה מעמד שווה מבחינת זכויותיו האזרחיות הפורמאליות , אך היא לא התאמצה לעשות להשגת שוויון ממשי . הגורם השני קשור לאופן השתלבותם של הערבים בחיי הכלכלה בישראל . המועסקים הערבים עבדו באותה תקופה — חלקם הגדול עושים זאת עד היום —במקצועות ובענפים שלא דרשו הכשרה השכלתית משמעותית ; למדינה לא היתה סיבה דוחקת להשקיע בשיפור כישוריהם , שכן הם השתלבו ממילא בפיתוח הכלכלי של המדינה , ללא כל השקעה מצידה . יתרה מזאת —תכניות הפיתוח המדינתיות , אשר ייעדו , כפי שראינו , תפקיד מרכזי לעולים המזרחים , לא ייעדו תפקיד מיוחד וחדש כלשהו לערבים . העובדים הערבים השתלבו במשק באותן גומחות ופרצות הנפתחות תמיד בעקבות פיתוח כלכלי , אף מבלי שתהיינה חלק מפורש של התכנון המקורי —עבודות שירותים ועבודות כפיים בתעשייה ובחקלאות . בהעדר ייעוד כלכלי מתוכנן ומוגדר , לא מצא גם משרד החינוך מקום לפיתוח מסגרות לימודיות חדשות לערבים . מערכת החינוך שהיתה קיימת הספיקה , כמות שהיא , ל"הכשרת" העובדים השכירים הערבים לאותן עבודות בהן מצאו את פרנסתם ביישובים היהודיים . הערבים הפלסטינים בישראל , לא זו בלבד שלא נכללו בתכניות פיתוח כלל ארציות , אלא שהם גם לא זכו לתכניות פיתוח המיועדות במפורש להם , או לאיזורי המגורים שלהם . העדרן של תכנית שכאלה נבע , בין השאר , מן הרצון למנוע התהוות של תשתית כלכלית ערבית עצמאית

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help