sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

היה להציגה כ"פרוייקט לאומי , " מן הסוג שפוליטיקאים אוהבים ! תקציבים , מבנים , נאומים , דיווח שנתי על קצב ההתקדמות —ותחזית ורודה , אף כי מעורפלת מאוד , של מיזוג מלא . אך מעבר לכל אלה היו לאינטגרציה שני יתרונות נוספים : ראשית , אפשר היה באמצעותה להשקיט את ההורים והפעילים בשכונות ובעיירות הפיתוח , בלי הזדקקות לכיסוי ממשי ; ודבר שני , לאינטגרציה קשה להתנגד , משום שהמתנגד נתפס כמי שאינו מעוניין בצמצום הפערים —או , גרוע מכך , כמי שקורא להקמתם של בתי ספר מזרחיים עצמאיים , ובכך מאיים על "שלמות העם . " לפני למעלה מאלפיים שנה ביקש אפלטון היווני להקים רפובליקה אידיאלית . כיון שהוא עצמו היה פילוסוף , היה ברור לו כי הפילוסופים הם אלה שצריכים לשלוט בה . כן היה ברור לו שהרפובליקה שלו זקוקה לאנשי צבא ולעובדים , וכי שתי קבוצות אלה תהיינה פחותות בדרגתן החברתית מקבוצת הפילוסופים . השאלה הגדולה , אמר אפלטון , היא כיצד לשכנע את אזרחי המדינה לעשות איש איש את עבודתו הוא , מבלי שיתעוררו אצלם ספקות בדבר אידיאליותה של הרפובליקה . הפתרון שמצא היה פשוט : נמכור לאנשים מיתוס . נספר להם , אמר , שבני האדם , כמוהם כעצמי הטבע , עשויים מחומרים שונים —והרי מן הנודעות הוא שכל חומר ערכו שונה מזה של אחרים . הפילוסופים הם אנשים המשולים לזהב , שאין עוררין על כך שמקומו בראש טבלת הערך ; הלוחמים הם אנשים המשולים לכסף , שכידוע נופל ערכו מזה של הזהב ; ואילו העובדים הם אנשים המשולים לברזל—שגם ילד ידע כי ערכו נמוך . כך , אמר אפלטון , יעשו אזרחי הרפובליקה איש איש את מלאכתו , וכל אחד יהיה שמח בחלקו . אפלטון הישראלי נזקק לאמצעים פשוטים עוד יותר : קח ילדים , חלק אותם לשלוש הקבצות , ספר להם ולהוריהם כי מדובר ב"רמות" שונות , הוסף לכך עוד מיתוס קטנטן —שאפשר להתאמץ ולעבור מרמה לרמה —ותקבל חברה שלמה בה כל אחד צועד במסלולו , מבלי שיעלו בלבו הרהורים כלשהם בדבר צדקת השיטה . הרפורמה הופעלה גם בבתי הספר הערביים , אך באופן חלקי עוד יותר . ב 1980 היו 25 חטיבות ביניים , ובהם 14 , 801 תלמידים ותלמידות , שהיוו כשליש מכלל בני ובנות הגיל ( צרצור , ; 506 : 1985 באשי , קהאן ודיוויס , . ( 11 : 1981 ההחלטה על החלת הרפורמה בבתי ספר ערביים מלמדת על השניות המציינת כה רבות מפעולות מערכת החינוך ביחס לערבים : בעוד שהשיקולים המרכזיים המנחים אותה נובעים מן המבנה המעמדי עדתי הפנים יהודי , החקיקה נושאת אופי אוניברסאלי , ואזי יש לקיימה , גם אם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help