sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:155

הוא , " כתב אחד החוקרים , "שבני קהילות המזרח שבחינוך הדתי מייצגים שכבה חברתית כלכלית נמוכה יותר מבני קהילות המזרח שבחינוך הכללי , ואפשר , אולי , לטעון , שהדימוי העצמי משקף הבדל זה . ברם בהשוואת בני קהילות המזרח בחינוך הדתי בינם לבין עצמם אין מקום לטענה זו . הדימוי העצמי של בני קהילות המזרח שבבתי הספר המעורבים עדתית נמוך אפילו משל עמיתיהם שבבתי הספר ההומוגניים . והו , כנראה , המחיר שקבוצה זו משלמת בחינוך הדתי , שמסגרתו מחדדת הבדלים בין עדתיים במידה ניכרת יותר מבחינוך הכללי" ( שוורצולד , . ( 1 13 : 1985 במקביל נמצא כי השהות תחת קורת גג אחת תורמת לחזק את מעמדם של התלמידים והתלמידות מן השכונות המבוססות : התלמידים המוערכים כמצליחים וכמתקדמים ביותר הם התלמידים האשכנזים , בין אם הם דתיים ובין אם חילוניים . בכל המקרים נתפס הגורם העדתי כבעל משקל רב יותר מן הגורם הדתי , בכל הנוגע לאבחנה בין מצליחים ולא מצליחים ( שוורצולד , . ( 1977 "התלמיד מעדות המזרח בחינוך הדתי המעורב עדתית מתגלה כמי שאיננו מאושר מזהותו ומתקשה להשלים עמה . הוא נתקל בקשיי הסתגלות , מעריך הערכה שלילית את הישראלי המיצג את הקבוצה השיוכית שלו וחש ניתוק רגשי כלפיו . עירוב עדתי המחדד הבדלים מגבש אישיות של תלמיד חסר בטחון עצמי , שבסופו של דבר יימנע מהתמודדות המצריכה השקעת מאמצים ויוזמה " ... ( שוורצולד , . ( 119 : 1985 שתי השאיפות העיקריות של חסידי הרפורמה והאינטגרציה —שיפור בהישגיהם הלימודיים של תלמידים מזרחים , וחיזוק הקשר החברתי בינם לבין בני גילם האשכנזים — רחוקות עדיין ממימוש . באשר להישגים , אנשי צוות מחקר חטיבת הביניים מצאו כי "הפערים בין הקבוצות בהישגים לימודיים ובהצבה לחטיבה העליונה לא הצטמצמו . למעשה , המיון של תלמידים לפי רמה כבר בכניסה לחטיבה ( הקבצה וכו , ( ' מנע מראש את הסיכוי כי הטרוגניות הכיתה תשפיע על כך , שכן רמתו של כל יחיד הוגדרה מראש וסיכוייו לשנות הגדרה זו לא היו רבים" ( חן , לוי וכפיר , . ( 121 : 1977 באשר לאינטגרציה עצמה מצאו החוקרים כי "המפגש הבין עדתי והבין מעמדי , כפי שהוא מתבצע בכיתות חטיבות הביניים , אינו ... מביא לתנודות חזקות ומשמעותיות בתחום החברתי והרגשי ... רק מעט מהתקוות שנתלו בתוצאות המפגש אכן התגשמו" ( חן , לוי וכפיר , . ( 121 : 1977 כירם , כעשרים שנה לאחר הפעלת הרפורמה , ובעקבותיה האינטגרציה , ברור כי השיטה החדשה מצליחה היטב במשימה שהועידו לה ראשי מערכת החינוך : להוציא את התבן מן הבר . בערים הגדולות דוגמת תל אביב , בה מוסעים בוגרי בתי הספר היסודיים מן הדרום לחטיבות ביניים בצפון , נושר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help