sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

סיפרה על אליעזר שמואלי , מי שהיה במשך שנים מנכ"ל משרד החינוך , שבא והצהיר בקרית שמונה כי 20 % מבוגרי מסגרות דו שנתיות מקצועיות מצליחים , בממוצע ארצי , לעלות לשביעית ולשמינית במסלול עיוני . "אם אלה הן העובדות לאמיתן , " העירה לבנברג בסרקאזם , "נחלנו אנו , מורי קרית שמונה , כשלון חרוץ . אותם תלמידים בבית ספרנו שניסו לעשות את קפיצת הדרך הזאת מ'שישית' מקצועית ל'שביעית' עיונית —כולם מלבד תלמיד אחד —כרעו תחת עומס העבודה או נואשו כליל" ( שם . ( 76 : מחקרם הנ"ל של דורון ומילין העלה כי שיעור העוברים מהקבצה להקבצה בחטיבות הביניים הוא נמוך ביותר 1 % — עד ; 3 % מתוך שיעור קטן זה , רוב המעברים היו כלפי מעלה ( דורון ומילין , . ( 396 : 1979 בחטיבה העליונה בדקו החוקרים את המעבר בין מסלולים ; כאן מצאו כי 83 % מן התלמידים והתלמידות התמידו באותו מסלול במשך כל תקופת הלימודים ; אלה שעברו מסלול , עברו למסלול יוקרתי פחות ( שם . ( 398-397 : החוקרים סיכמו וציינו כי "בית הספר המקיף , אשר נוסד על מנת לפתור בעיות חברתיות ותרבותיות בכיוון של מיזוג והקטנה של פערים , על ידי ריכוז אוכלוסיית תלמידים הטרוגנית במוסד מקיף אחד , לא השתחרר מהדפוסים המסורתיים של פיצול להקבצות , למגמות ולמסלולים . למעשה הועתקו אל בין כתליו דפוסי עבודה של בתי ספר מסורתיים ... במקום להביא לצמצום של פערים מסתמנת הנצחתם" ( שם . ( 398 : הרפורמה , באמצעות האינטגרציה , תרמה ככל הנראה להשרשתו של דימוי עצמי נמוך אצל הילדים המזרחים , דבר המשפיע על ציפיותיהם ועל שאיפותיהם . כך , למשל , במחקר שנערך על תלמידי חטיבות ביניים ממלכתיות וממלכתיות דתיות , נמצא כי תלמידים מזרחים הם בעלי דימוי עצמי נמוך מזה של תלמידים אשכנזים , הן בבתי הספר הממלכתיים והן באלה הממלכתיים דתיים . בעלי הדימוי העצמי הנמוך ביותר הם תלמידים מזרחים הלומדים בבתי ספר דתיים טובים : הם מרגישים שם , כלשון החוקר , כ"נטע זר" ( שוורצולד , . ( 1979 ; 1978 האינטגרציה , שביקשה להגביר את תחושות ההזדהות הכלל חברתיות , לא הצליחה בכך : התברר כי המסגרות החדשות לא ביטלו את תחושות ההזדהות העדתית בקרב התלמידים , ובייחוד את אלה של המזרחים , שאמורים היו "להקלט" על ידי חבריהם האשכנזים לספסל הלימודים . אחד המחקרים מצא כי בקרב המזרחים קיימת מידת הזדהות עדתית גבוהה במיוחד . הזדהות זו היתה חזקה יותר אצל תלמידי חטיבות הביניים , בהשוואה לתלמידי בתי הספר היסודיים . בבתי הספר הדתיים שררה מידת ההזדהות הגבוהה ביותר—אצל תלמידים ותלמידות משתי העדות . "נכון

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help