sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

לחטיבה" ( שם : שם . ( החינוך המיוחד לבש מימדים גדולים ביותר ; בשנות השמונים שהו במסגרות השונות שלו כ 60 , 000 גילאי בית ספר יסודי וחטיבת הביניים ; רובם המכריע היו ילדים עם יכולת לימודית רגילה , שהופנו לחינוך המיוחד עקב בעיות התנהגות או בשל היותם "נפגעי הסביבה" ( משרד החינוך , . ( 63 : 1984 במינוח כללי יותר , יש להניח כי מדובר בילדים שלא תאמו את הדימוי הנורמאטיבי של "תלמידי תיכון , " ועל כן נותבו על ידי בית ספרם אל החינוך המיוחד . רוב תלמידי בתי הספר המיוחדים ותלמידי הכיתות המיוחדות בתוך בתי הספר הרגילים הם מזרחים ( למ"ס , 1985 : לוח . ( 4 האינטגרציה לא הושגה גם בבתי הספר המקיפים , אלה שנועדו למזג תחת גג אחד מסלולים מקצועיים ומסלולים עיוניים . ברבות מעיירות הפיתוח הפך המסלול העיוני של בתי הספר המקיפים נתיב ייחודי לבני המיעוט האשכנזי ולבני ובנות שכבת המנהיגות ובעלי העסקים המקומית . החיים המשותפים בין כתלי בית הספר לא יכלו להוות פיצוי על עומק הקו המפריד . "לא עבר זמן רב , " כתבה עליזה לבנברג על שהתרחש במקיף של קרית שמונה , "עד שהוברר לכל , שהפער בין [ הכיתה העיונית והכיתות המקצועיות ] הולך וגדל בקצב מהיר . כך התהוותה לעינינו , בתוך בית הםפר , אותה דיפרנציאציה , האופיינית בדרך כלל לשני הסקטורים — הוותיקים והעולים . נוצרה שכבת ילדים עשוקים בתוך חברת הילדים העשוקים . הניגודים הלכו והחריפו היות וה'עיוניים' עלו במהירות בזכות יכולתם , כוח רצונם ולחץ התנאים . כעבור זמן מה התברר , שדור זה של נערים בעלי כשרון , שהוא דור ראשון לחינוך תיכון , מתגאה שבעתיים בהישגיו וחש בעליונותו על ה'מקצועיים ; ' ואלה , מצידם , מגיבים במרירות כלפינו , המורים , ובגישה אמביוואלנטית כלפי הכיתה העיונית , גישה שיראת הכבוד מהולה בה בהסתייגות בולטת . כיוון שכל אדם , או קבוצה , החשים עצמם נחותים , זקוקים לשעיר לעזאזל שכלפיו ניתן להפגין עליונות , בזים רבים מן ה'מקצועיים' לאלו מבני גילם , שאינם לומדים כלל , אלא עובדים " ... ( לבנברג , . ( 72 : 1965 מחקר שהתפרסם ב 1979 העלה כי כשלושה רבעים ממנהלי בתי הספר המקיפים , ולמעלה משני שלישים מן המורים בהם , סבורים כי מעמד המגמות המקצועיות נחות מזה של אלה העיוניות ( דורון ומילין , . ( 389 : 1979 בקרב התלמידים , המגמות המקצועיות היחידות שזכו להערכה היו אלה המובילות לבחינות בגרות ( שם . ( 398 : אנשי ציבור ופקידי משרד החינוך ביקשו להצדיק את המדיניות החדשה באומרם שתלמידים ותלמידות הרוצים והמשתדלים יכולים לעבור למסלולים הטובים . בפועל התברר כי המעבר הוא קשה . עליזה לבנברג

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help