sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

בינם לבין בני גילם האשכנזים —היו הישגיה של הרפורמה מצומצמים בהרבה . שעה שהוחל בביצוע הרפורמה , כבר היו בידי מערכת החינוך כל אותן מסגרות אשר איפשרו להפריד בין בני ובנות המעמדות והעדות השונים —מערכת החינוך ל"טעוני טיפוח , " ההקבצות , בתי הספר המקצועיים . מיסודם של המסלולים הנפרדים הוביל בתוך זמן קצר לתוצאות שעמדו בניגוד מוחלט למטרותיהם המוצהרות של הפוליטיקאים אשר דחפו לביצוע הרפורמה והאינטגרציה . " מחקר חטיבות הביניים , " שנערך על ידי מדעני חינוך מן האוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת תל אביב , על פי בקשתו של משרד החינוך והתרבות , והתבסס על מעקב שנמשך ארבע שנים , החל מ , 1972 העלה כי "לא זו בלבד שרוב החטיבות מיצו את האפשרויות המעוגנות בתקנות כדי להפחית את ההטרוגניות [ דהיינו , את המיזוג בכיתות בין מזרחים לאשכנזים ; ש . ס , [ . אלא שכמה חטיבות אף הפעילו אמצעים נוספים , בלתי תיקניים , לשם כך" ( חן , כפיר ולוי , . ( 385 : 1976 המחברים מנו את האמצעים הבלתי תיקניים . א . הומתניזציה של כיתות האם , על ידי שימוש בשיטות סלקציה שיצרו כיתות הומוגניות , שונות זו מזו בהרכב תלמידיהן , בתוך אותה שכבה ; ב . אי מניעה ואפילו עידוד של נשירת תלמידים "חלשים" אל מחוץ לבית הספר ; ג . "נטייה כללית לדיפרנציאציה ולטיפול והצבה סלקטיביים של התלמידים ... המתבטאים בארגון מחודש של כיתות האם במעבר משנה לשנה , באינטנסיביות הייעוץ וההכוון וכנראה באווירה כללית , השוררת בין כותלי המוסד החינוכי" ( שם : שם . ( עקיפה זו של מטרות מדיניות האינטגרציה היתה בולטת במיוחד בבתי הספר של החינוך הממלכתי דתי ( שם ; 395-394 = וכן הוועדה הציבורית לבדיקת הרפורמה במערכת החינוך בישראל , . ( 36-35 : 1979 בשני הזרמים , כאחד , היתה מדיניות ההומוגניזציה נפוצה במיוחד בבתי ספר עם אחוז גבוה של תלמידים מזרחים ( חן , לוי וכפיר , ; 395-394 : 1976 רש , ענבר ואדלר , . ( 228 : 1977 במלים אחרות : הרפורמה והאינטגרציה גרמו לכך שמזרחים ואשכנזים ייפגשו תחת גג בית ספר אחד —אך לא באותה כיתה . תוצר חמור נוסף של הקמת חטיבות הביניים האינטגרטיביות היה ההפנייה הגוברת של תלמידים "חלשים" אל מסגרות החינוך המיוחד . לחינוך המיוחד הופנו עתה "ילדים רבים שיש להניח , כי בהסדר הקודם , בו למדו כל התלמידים בביה"ס היסודי עד סוף כיתה , 'ח לא היו מגיעים אליו כלל" ( חן , כפיר ולוי , . ( 384 : 1976 החוקרים מצאו כי "ככל שהחטיבה צמודה לתיכון סלקטיבי ויוקרתי יותר , מנופה ממנה ע"י הרשות המקומית ונציגיה שכבה רחבה יותר של ילדים מתקשים , עוד לפני שהם מגיעים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help