sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

באוקטובר , 1989 קיבלה לראשונה התק"ם —התנועה הקיבוצית המאחדת את התנועות הקיבוציות של אחדות העבודה ושל מפא"י , לשעבר — החלטה לקלוט תלמידים "מכל מגזרי האוכלוסיה בישראל . " שני נימוקים נתנו אנשי התק"ם להחלטתם זו . האחד , אידיאולוגי — "יש ערך גדול מאוד להפגשת ילדי הקיבוץ עם ילדים החיים באותו אזור במסגרות חיים אחרות ; " השני , פרוזאי יותר : "אנחנו חייבים ממילא להגדיל את מספר התלמידים בכיתה , כדי להקטין את השתתפות הקיבוץ בעלות החינוך , נוכח המצב הדחוק בקיבוצים רבים" ( הארץ , . ( 22 . 10 . 89 בבית ספר אזורי של מושבים בדרום , שהקיף ילדי שלושה מושבים של יוצאי מרוקו ומושב אחד של בני ותיקים , למדו ילדי הוותיקים בכיתה נפרדת , "עם מעט ילדים נבחרים יוצאי מרוקו . " כאשר עלתה שאלת האינטגרציה , הציעו בני הוותיקים "שילדיהם יחולקו שוה בשוה לשתי כיתות , 'א ושבכל כיתה יהיה מספר שוה של ילדים 'בעלי פוטנציאל אינטלקטואלי גבוה' מהמושבים השכנים ; בכיתה שלישית ילמדו ילדים ' בעלי רמה אינטלקטואלית נמוכה יותר . "' ההצעה נתקלה בהתנגדות מצד המושבניקים המזרחים . ועדה מיוחדת שמינה שר החינוך המליצה להקים " שתי כיתות א' באותה רמה מתקדמת , וכיתה א' שלישית , קטנה יותר , שבה ילמדו ילדים שרמת מוכנותם נמוכה יותר , וכן כיתה מיוחדת לששה ילדים נחשלים ... על פי הצעה זו היו נכללים באוכלוסית שתי הכיתות הנחשלות יחסית אך ורק תלמידים יוצאי צפוךאפריקה" ( הלפר , וינגרוד , שוקד , . ( 61 : 1985 באותם אזורים בהם הונהגה אינטגרציה בבתי הספר היסודיים , כדוגמת ירושלים שהוזכרה לעיל , התברר כי המיזוג בין מזרחים לאשכנזים אינו גורם לשינוי משמעותי כלשהו בהישגים הלימודיים של הילדים המזרחים , בניגוד למה שציפו מצדדי האינטגרציה . מחקר מעקב שנערך בירושלים העלה כי אינטגרציה כשלעצמה , ללא התערבות חינוכית נוספת , אינה מעלה ואינה מורידה באשר להישגים הלימודיים של הילדים מן השכונות המזרחיות ( קליין ואשל , . ( 65-. 1980 לא זו בלבד , אלא שהתברר כי כינוסם תחת גג אחד של ילדים משכונות שונות גם אינו משפיע על דפוסי היחסים החברתיים ביניהם > שם . ( 119 : באשר לאינטגרציה במסגרת חטיבת הביניים , הרי שעוד בשלבי התכנון היו שקיבלו "פטור" ממנה ; כמו , למשל , בית הספר "הריאלי" בחיפה , בית ספר פרטי סלקטיבי , שמנהלו הרגיש מאויים עקב החובה לקלוט תלמידים שלא על בסיס סלקטיבי , והביע את התנגדותו באוזני השר . הלה לא התמהמה בתגובתו : "באביב 1969 הוא מזמן עצמו לפגישה עם מנהל בית הספר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help