sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

חובה — בשנה אחת —היא התנתה זאת בשינוי מבנה מערכת החינוך על ידי יצירת חטיבת ביניים ( שם . שם . ( השר מיהר לאמץ את ההמלצות , אך ביצוען נדחה בשל שיקולים פוליטיים : בבחירות שהתקיימו בתחילת 1965 התייצבה אל מול מפא"י מפלגת רפ"י , בראשות בךגוריון . מזכ"ל הסתדרות המורים רמז שאם תתקבל תכנית הרפורמה הוא עלול לתמוך ברפ"י , ועקב כך השפיע ראש הממשלה , לוי אשכול , על ידידו זלמן ארן לדחות את הביצוע ( לוי , . ( 59 : 1987 תוצאות הבחירות חיזקו את מעמדם של לוי אשכול , גולדה מאיר , פנחס ספיר וזלמן ארן , ראשי מפא"י שהתייצבו נגד בן גוריון , ועתה יכול היה ארן לגשת לביצוע הרפורמה . הוא בחר לעשות זאת באמצעות הקמה של ועדה פרלמנטארית בראשותו של אלימלך רימלט , איש הליבראלים בגח"ל ( גוש חרות ליבראלים , לעתיד הליכוד , ( מהלך שנועד לרכוש לגיטימציה ציבורית לתכניתו . לפני ועדת הכנסת הופיעה שורה ארוכה של אישים ונציגי גופים ומוסדות , שברובם הביעו תמיכה ברפורמה . רבים גם דרשו לכרוך את הרחבת החינוך התיכון בקיום מיון קפדני בתקופת הלימודים בחטיבת הביניים . כדבריו של נציג איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות : "בשל תהליך הפיכתו של בית הספר העל יסודי למוסד קולט המונים , יש להאחז באמצעי הדיפרנציאציה כדי למצוא מקום לכל פרט בחנוך ולהגיע לידי הכוון נכון של כוח האדם במרינה " ... ( לוי , . ( 70 : 1987 כל המופיעים בפני הוועדה היו אנשי מימסד . ארגוני הורים , או ארגונים התנדבותיים למיניהם , לא הופיעו . בלטו במיוחד בהעדרותם נציגי הציבור המזרחי , שעמדו להיפגע מן הרפורמה יותר מכל . הגוף היחיד שהעלה השגות היה חוג האקדמאים בני עדות המזרח במפלגת העבודה בירושלים . אנשי החוג קראו להעמיד את נושא סתימת הפער ההשכלתי בין הגלויות בראש בעיות החינוך , והמליצו שלא לשנות את המבנה הקיים . במקום זאת קראו למיזוג עדות בבית הספר היסודי החל מכיתה , 'א ושיפור רמת המורים באיזורי פיתוח ( שם : . ( 72-71 הדבר המעניין ביותר בכל פרשת הרפורמה הוא שהאינטגרציה , אותה מדיניות המזוהה אולי יותר מכל עם תכניתו של ארן , כלל לא עמדה במרכז הדיונים ; "כשהחלה ועדת הכנסת לבחינת מבנה החינוך בישראל את עבודתה אין האינטגרציה בראש מעיניו של המשרד" ( אמיר ובלס , . ( 73 : 1985 האינטגרציה , כפועל יוצא של הרפורמה ואולי אף כמרכיב מרכזי שלה , הוצבה על ידי ארן במרכז רק בשלב הדיון בוועדת רימלט — ודבר זה הוא שסייע לו להעניק לתכניתו את ההילה הציבורית החיובית הרצוייה : "האינטגרציה העמידה את ארן וחבריו באור של לוחמים לקדמה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help