sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

בחטיבת הביניים , התבהר מרגע שהפקידות הממשלתית הבכירה ומנהלי העסקים הגדולים יכלו להצביע על הביקוש הצפוי בבעלי השכלה גבוהה ובעובדים בקו הייצור . חשוב לא פחות היה האימוץ ההדרגתי של דפוסי חשיבה ופעילות אמריקאיים בתחום הניהול הציבורי והמשקי . היו לכך שני צדדים . מצד אחד , ההזדקקות לסיוע האמריקאי , והנכונות שהתלוותה לכך , לקבל את עצתם של מומחים אמריקאיים , בעיקר יהודים , שבאו "צמודים" לסיוע . משרד החינוך עצמו , לדוגמא , קיבל עוד ב 1949 הצעה להקים " מכון להערכה , מחקר , אדמיניסטרציה וסטטיסטיקה . " את ההצעה חיבר ד"ר נח נרדי , איש ועד החינוך היהודי בניו יורק , אשר עלה לארץ ועמד במשך שנים בראש המחלקה לחקר הישגי החינוך ( ג 1732 / תיק . ( 1401 מצד שני , זו היתה שעתם של ה"משקיסטים , " אנשי המנגנון והכספים של מפלגת השלטון וההסתדרות , אשר בשנות המאבק שלפני הקמת המדינה נאלצו לחסות בצילם של המנהיגים והלוחמים , ואילו עתה , עם המעבר לניהול שגרתי של חיי מדינה , ובייחוד עם ההתמקדות בפיתוח כלכלי , מצאו לעצמם כר פעולה נרחב . לוי אשכול , גזבר הסוכנות עד , 1948 היה לשר בכיר , ומאוחר יותר לראש ממשלה ; פנחס ספיר , מנהל "מקורות , " מנהל הרכש באירופה בתש"ח , מנכ"ל משרד הבטחון ומנכ"ל משרד האוצר , היה לשר האוצר ולדמות המובילה במאמץ התיעוש ; זלמן ארן , איש מנגנון ההסתדרות , מזכיר מועצת פועלי תל אביב , מנהל מחלקת ההסברה של ההסתדרות , היה לשר החינוך . מימוש רעיון הרפורמה החל בשנת — 1963 אותה שנה בה פתח זלמן ארן במיסודה של מדיניות המסלולים הנפרדים , הקרוייה "מדיניות הטיפוח . " ארן מינה ועדת מומחים בראשותו של פרופ' פראוור לבדיקת אפשרות הארכת תחולתו של חוק חינוך חובה חינם , מגיל 14 עד גיל . 16 מטרתה הבלתי מוצהרת של הוועדה היתה להעניק לגיטימציה לרעיון הרפורמה , שכן היה ברור מראש כי מרגע שיוארך לימוד החובה , תעלה השאלה לאיזו מסגרת יש להצמיד את השנתיים הנוספות ( לוי , . ( 49 : 1987 כבר בדיוני הוועדה העלו שר החינוך והמנהל הכללי של משרדו תביעה לכרוך את הארכת חוק חינוך חובה ברפורמה , דהיינו , בהקמת חטיבת ביניים — והמנכ"ל , יעקב שריד , מיהר גם לציין מדוע . "ללא הכוונת התלמיד מגיל צעיר יותר אל המוסד המתאים לו , תיווצר אנדרלמוסיה בחינוך העל יסודי . " כדי למנוע "אנדרלמוסיה" הציע שריד להקים חטיבת ביניים שתקבל את כל התלמידים , אך בד בבד תהיה מצויירת ב"כל אמצעי ההכוונה לקראת המשך הלימודים של בני ה , 16 או לקראת יציאתם לעבודה" ( לוי , . ( 52 : 1987 ואכן , משהגישה ועדת פראוור את המלצתה להאריך את חוק חינוך

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help