sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

ב 1959 תזכיר לשר החינוך על מצב הרפורמה בחינוך בעולם , שכלל המלצות לגבי דרך ביצועה בישראל . בתזכיר הקפיד סמילנסקי לציין מה תכליתה של הרפורמה . כל מדינות אירופה המערבית . כתב , נוהגות מיון מוקדם של תלמידים למוסדות העל יסודי , וזאת לאור הגידול הרב במספר הצעירים והצעירות השואפים להשכלה ולמוביליות בעידן המודרני ; כך , המשיך , בוחרים שם כ 20 % מכלל בוגרי בתי הספר היסודיים להמשך לימודים עיוניים ( סמילנסקי , . ( 365-364 : 1961 סמילנסקי היה חבר , יחד עם פראוור , בוועדה לבדיקת מבנה החינוך , שנקראה על שמו של זה האחרון , שישב בראשה . על אלה יש להוסיף את הפקידות הבכירה במשרד החינוך , שנדבקה באידיאולוגיה "מנג'ריאלית" ( managerial ) נוסח ארצות הברית , המעצמה העולה והמצליחה של שנות החמישים , אידיאולוגיה אשר קנתה לה מעריצים בקרב הפקידות הממשלתית . דוברים נלהבים של גישה זו היו , בין השאר , י . שריד , שהיה באותה עת משנה למנכ"ל משרד החינוך , ומאוחר יותר , בשנות הששים , היה למנכ"ל ; ופקיד בכיר נוסף , י . גזית . בדיון של ועדת החינוך של מפא"י שהתקיים במאי 1957 טענו השניים כי " כל מהותו של השינוי [ הוא בכך ] שתהיה דיפרנציאציה" ( שריד ) וכן , "אני חושב שיש צורך בדיפרנציאציה כדי להוציא את התבן מן הבר" ( גזית ) ( לוי , . ( 40-39 : 1987 מול אלה התייצבו מורי החינוך היסודי , ובעיקר הסתדרות המורים . זו גילתה עמדה עקיבה בזכות חינוך אחיד ושוויוני ו וזאת בניגוד למגמות התחרותיות וההשגיות שניסה להכניס משרד החינוך . הסתדרות המורים התנגדה לניסוי באר שבע , שהחדיר את ההקבצות למערכת החינוך הישראלית ; לנסיונות לפתח תוכניות לטיפוח מחוננים ; ולקיום מבחן המיון בסיום כיתה , 'ח הלא הוא הסקר ( לוי . ( 30 : 1987 , באשר לרפורמה , טען שלום לוין , מזכ"ל הסתדרות המורים , כי "במידה וילדי העולים לא יקודמו לפני גיל , 12 משמעותה האמיתית של 'האינדיבידואליזציה' בחטיבת הביניים היא סגרגציה" ( מצוטט אצל לוי , . ( 69 : 1987 עוד טען כי הפרדת ילדים טעוני טיפוח מחבריהם בראשית גיל ההתבגרות במסגרת קבוצות הקבצה לפי רמות , "ספק אם תקדם אותם בלמידה , אבל תגרום , ללא ספק , נזק חברתי" ( שם = שם . ( הרפורמה היתה תוצר ישיר של "תמונת החברה" החדשה , הלא שוויונית , שהלכה והתגבשה עם אימוץ תכנית התיעוש המזורז . כפי שכבר נאמר , חברה תעשייתית המבוססת על ניהול ריכוזי ועל ענפים עתירי עבודה , מפתחת לעצמה תמונה מדוייקת למדי של מיקומו של כל פרט פרט . הצורך במעבר לשש שנות חינוך תיכון , המלווה בתהליכי ניפוי קפדניים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help