sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

המיועדים להמשיך בלימודיהם , ומצד שני , מאפשרת לנפות את אלה שאינם מיועדים לכך . בישראל היו שקראו לרפורמה שכזאת עוד בתקופת היישוב ( בנטואיץ , הארץ , ( 1 . 3 . 65 למעשה , בתי הספר היוקרתיים ביותר—גמנסיה "הרצליה" בתל אביב , בתי הספר "הריאלי" ו"חוגים" בחיפה ו"הגמנסיה העברית" בירושלים , פעלו כבר אז בשיטה דומה ( שם : שם , ( ומקומם במערכת המעמדית של היישוב היה ברור למדי : ב 1940 כתב אליעזר ריגר , אז מפקח במחלקת החינוך של הוועד הלאומי , ולימים , בשנות החמישים הראשונות , מנכ"ל משרד החינוך : "ילדי האריסטוקרטיה שלנו אינם שולחים את ילדיהם לבתי הספר העממיים , אלא מפקידים אותם בידי 'המכינות' שעל יד בתי הספר התיכונים , המשמשות קני היבדלות מילדי העם" ( ריגר , , 1940 חלק . ( 212 : 'ב בשנות החמישים , ובייחוד בשנות הששים , כאשר בני הוותיקים החלו נוהרים לחינוך התיכון ולאוניברסיטה , קיבלה הקריאה לרפורמה הד חזק מבעבר . "במשך עשרים השנים הראשונות לקיום המדינה התמודדו שתי מגמות לשינוי המבנה 1 המגמה העיליתית והמגמה השוויונית . חסידי [ המגמה העיליתית ] שאפו למבנה ... המבטיח התקדמות מירבית לעילית התלמידים מבחינה חינוכית ולימודית , והם הרבע העליון של אוכלוסיית התלמידים ... עיקר המאמץ העיליתי היה מכוון כלפי ביה"ס העל יסודי ... הועלו הצעות להאריך את תקופת הלימוד בביה"ס העל יסודי לשש שנים ( הכיתות - 'ז י"ב ) ולצמצם בכך את מספר שנות הלימוד בביה"ס העממי לשש שנים ( הכיתות ו- 'א ... ( ' בניגוד למגמה העיליתית , שחסידיה דאגו לאוכלוסיה מובחרת , פעלה המגמה השוויונית , שחסידיה דאגו לכלל הילדים . הם הניחו שהשוויון במסגרות החינוך , בתכניות הלימודים , בסדרי לימוד , בתקני המינהל ובדרכי הכשרת המורים —לגבי התלמיד החלש , הבינוני והמתקדם כאחד—הוא הערובה הטובה ביותר לטיפוחו המירבי של כל אחד מן הילדים" ( עדיאל , . ( 145 : 1973 מייצגי "המגמה העיליתית" היו אנשי החינוך התיכון , ובעיקר מנהלי בתי הספר התיכוניים הוותיקים , אשר פעלו ל"קיצוץ" בית הספר היסודי ולהרחבת החינוך התיכון , בטענם , בין השאר , כי השהות בבית הספר היסודי בכיתות ז' וח' היא בבחינת בזבוז זמן . על אלה נמנה , בין השאר , ד"ר בן יהודה , מי שהיה המנכ"ל הראשון של משרד החינוך , ועוד קודם לכן מנהל מחלקת החינוך של הוועד הלאומי בתקופת היישוב , ואשר עתה שימש כמנהל גמנסיה "הרצליה" היוקרתית בתל אביב . המורים התיכוניים זכו לתמיכה של אנשי אקדמיה , ברובם מורי האוניברסיטה העברית , שהבולטים ביותר ביניהם פרופסור י . פראוור וד"ר משה סמילנסקי . סמילנסקי הכין

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help