sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

פרק ; 2 ענבר ואדלר , ; 1977 שוראקי , . ( 1968 ערבים פלסטינים , בני דורם ואולי אף בני משפחותיהם של ה"עזובים" שנחקרו על ידי פרנקנשטיין בתקופת המנדט , עשו חיל בלימודים בירדן , בארצות ערב האחרות וגם בארצות המערב ( ר' פרק . ( 7 כך קרה גם ליהודים מזרח אירופים שהיגרו בהמוניהם לארצות המערב בסוף המאה הקודמת ובראשית המאה הנוכחית : אותם ילדים תוארו במונחים דומים עד מאוד לאלה בהם תיארו בישראל את המזרחים ... "— בורים גמורים , שלא ידעו אפילו משמעותו של צליל ; עד אשר עברו תהליך של אינגלוז או אינוש , קשה היה אף לעמוד על רמתם המוסרית , ורבים מהם ידעו אך בקושי את שמם ... אינם יודעים אנגלית או כל שפה מובנת אחרת ... הוריהם ... מנהלים חיים על סף האי מוסריות " ... ( גארטנר , . ( 223 : 1960 והנה , אותם ילדים , הם או בניהם ובנותיהם , הפכו לתלמידים מצליחים במערכות חינוך תחרותיות עד מאוד . פרנקנשטיין היה שבוי בסטריאוטיפים של המעמד הבינוני המערבי , לפיהם כל מה שחורג מן הנורמה "— עוני , " "מזרחיות" —הוא בבחינת חור שחור , שכללי הפעולה בו שונים מאלה הנורמטיביים . בעצם השיוך ל"עוני" או ל"מזרחיות" די היה , מבחינה זאת , כדי להגדיר אדם או תופעה כ"שליליים . " כך יכול היה פרנקנשטיין לקשר , כדבר המובן מאליו , בין עוני ובין "אינטליגנציה חבולה , " מבלי שיעלה כלל על דעתו לחקור , בוזמנית , את טיב הקשר בין עושר ואינטליגנציה . והרי לו היו השערותיו לגבי " האינטליגנציה החבולה" קבילות , צריך היה לבדוק , במקביל להשלכותיו של העוני , מה השלכותיו של עושר , או של השתייכות למעמד הבינוני . שמא הימצאות בצד ה"טוב" של המבנה המעמדי גורמת גם היא נזק לאינטליגנציה ? והאם לא ייתכן שבחברה שוויונית יותר היתה האינטליגנציה של כלל האוכלוסיה תקינה יותר ? במקום זאת בחר פרנקנשטין להתרכז רק בעניים , אלה אשר בעיני כל עמיתיו למעמד ולעיסוק מנהלים חיים חסרי פשר . בסופו של דבר מילא פרנקנשטיין בתחום החינוך תפקיד די דומה לזה שמילאו הסוציולוגים של המודרניזציה בתחום הסוציולוגיה . הוא תרם להסוואת התהוותה של מציאות מעמדית בעזרת ההסבר ה"תרבותי . " לא מנגנונים כלכליים מדיניים הם שהציבו את המזרחים במעמד הנמוך ו"חיבלו" באינטליגנציה שלהם , אלא מקורם ה"פרימיטיבי . " וכיון שהציג את "שיקום החשיבה" כמשימה כבדה וקשה , עזר להפיג את רגשות התיסכול של העוסקים בחינוך , ואיפשר למערכת החינוך כולה להתרווח בתחושה ש"לנוכח הקשיים , אנו עושים כמיטב יכולתנו . "

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help