sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

שלהם נמוכים , וכאשר מוריהם משדרים להם זאת יום יום , שעה שעה , אינם מגיבים בדרך בה מגיבים ילדים שעתידם נראה פתוח לפניהם . שהרי גירוי איננו רק משחק קוביות , אלא גם תפיסה מעשית מציאותית של העולם בו שרויים ההורים , ושל הדרכים המובילות ממנו הלאה . תפיסה זו , שאכן אינה כלולה במבדקי האינטליגנציה המקובלים , ייתכן והיא היוצרת את אי האמון , את החשד , את ההסתייגות מן הפתרונות המקובלים , וזה אשר מתפרש כ"אינטליגנציה חבולה . " פרנקנשטיין לא הביא בחשבון את האפשרות שערכיה של החברה הקפיטאליסטית אינם , בסופו של דבר , כה מורכבים , וכי הם בעצם משותפים לכל האנשים בחברה — אלא שחלק מהם יודעים כי אין להם סיכויים להגשימם , ועל כן פועלים בדרכים שונות מאלה של בני המעמד הבינוני . כמו גיבורי הספר פינתו של טאלי , שסרבו להיענות להצעות עבודה עלובות לא משום שלא "האמינו בערך העבודה , " ולא משום שהתקשו להפריד ריגושים מהגיון , אלא משום שידעו שהעבודה המוצעת להם , שלא כמו העבודות המוצעות לבני גילם בני המעמד הבינוני , לא תספק להם עתיד בטוח ( ליבו , . ( 1967 בית הספר הוא חלק מן המארג המעמדי , והוא נתפס כך , בבירור , על ידי כל הנוגעים בדבר . הורים , ילדים , מורים ומורות מחשבים את סיכויי ההשכלה בדיוק כפי שהם מחשבים את סיכוייהם בעבודה , בבריאות ובשיכון . בית ספר טיפוסי של "טעוני טיפוח" בארץ הוא בית ספר בו כל שלושת הגורמים חישבו ומצאו , עוד לפני תחילת היום הראשון ללימודים , שסיכויי התלמידים והתלמידות בו נמוכים . ייתכן , על כן , כי מה שדרוש הוא לא "שיקום" החשיבה , אשר אולי איננה חבולה כלל , אלא היא משקפת התייחסות מציאותית לעולם זר שהחדירה אליו קשה לא מבחינה אינטלקטואלית , אלא מבחינה מעשית . ייתכן ואין צורך בשיטת הוראה מיוחדת כלשהי , אלא בבית ספר המשדר לכל כי "כאן הסיכויים טובים ; " בית ספר שמוריו אינם מורים מיוחדים , אלא רק מורים המאמינים בעצמם , מורים המזדהים , אישית וקבוצתית , עם התלמידים ועם הוריהם , והפועלים ביחד עם ההורים . וצריך , כמובן , הורים מאורגנים הפועלים לשינוי בית הספר כחלק ממאמץ כולל לשינוי מצבם . פרנקנשטיין , כמו רבים מאנשי החינוך בארץ , השקיע מאמצים כה רבים לחדור לנבכי עולם החשיבה של המזרחים — ולפני , 1948 הערבים —עד שלא הבחין בכך שילדים רומים בכל לאלה שהוגדרו כאן כ"טעוני טיפוח , " ואשר היגרו מארצותיהן בעלות "התרבות הפרימיטיבית" לארצות אחרות , ולא לישראל , הצליחו . ילדים יהודים מארצות ערב שהיגרו לארצות המערב הצליחו בלימודיהם בשיעורים גבוהים לאין ערוך מאלה שהגיעו לכאן ( ר'

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help