sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

מודע , כמובן , לנתק הקיים בבתי ספר רבים בשכונות ובעיירות הפיתוח בין סגל ההוראה ובין ההורים . אולם בבואו להתמודד עם הבעייה , במקום שיבדוק כיצד לבנות קשר טוב יותר—לדוגמא , על ידי שיתוף אמיתי של ההורים —הוא פיתח אידיאולוגיה של "בית ספר ללא הורים" ודיבר על מורה אשר "תפקידו לעזור לילד להשיג אותה תחושת ביטחון שבהקנייתה נכשלו ההורים" ( פרנקנשטיין , . ( 14 : 1962 במקום לדון באפשרות של שינוי מעמדם של ההורים במישור הניהול וקביעת היעדים של בית הספר —כפי שזה נעשה בבתי ספר של ילדי המעמד הגבוה ושל קבוצות אוכלוסייה מוגדרות , כגון הקיבוצים — העמיד פרנקנשטיין את ההורים במעמד דומה לזה של ילדיהם : ... " גם הם צריכים להגיע להבנת המהות והערך של חשיבה מופשטת ; גם הם צריכים ללמוד כיצד להשתמש בכוח המדמה על מנת לתפוס לאן חותר ביה"ס להגיע ; גם הם צריכים ללמוד בהדרגה כיצד להחליף את 'אשליית המוכר' בהרגשת קירבה ומוכרות עם המציאות הסובבת" ( שם 9- . ג . ( פרנקנשטיין גם לא האמין באפשרות של שינוי המדיניות החברתית והכלכלית . למרות שניתוחו היה ביסודו סוציולוגי — הקטיגוריות המרכזיות שלו היו , בסופו של דבר , אי השוויון המוביל לעוני והמפגש בין תרבויות המצויות בדרגות התפתחות שונות —הוא התמקד בדרכי טיפול שעל הגבול בין פדגוגיה ופסיכולוגיה , ולא בכיוון של שינוי חברתי . במקום לבחון אפשרויות לשינוי המערכת החברתית , פנה פרנקנשטיין לכיוון שינוי המערכת הערכית ודפוסי החשיבה של המזרחים ( לו היתה מדיניות ה"טיפוח" חלה גם על ערבים , היה בוודאי מציע זאת ללא ספק גם להם . ( יתרה מזאת : הוא אף קבע במפורש כי שינוי חברתי אינו הפתרון : " כשכישלון זה [ כוונתו להתפתחות לקויה של האני ; ש . ס [ . הופך להיות גורלם של מיליונים הריהו משפיע על חייה , ומגביל את התקדמותה , של כל חברה , יהיה משטרה אשר יהיה . חיסול החלוקה המעמדית ואי הצדק החברתי עשוי לתקן את סיכויי הפרט להצלחה אובייקטיבית , אך אין הוא יכול מכוח עצמו לפתור את בעיית ההפנמה הלקוייה של הלמידה ... מטרה כזאת מחייבת רביזיה של שיטות ההוראה בכל חברה" ( שם ; 11 : הדגשה במקור ; ר' גם פרנקנשטיין , . ( 318-316 : 1977 במקום לבחון אפשרויות של שינוי חברתי , העדיף פרנקנשטיין להתמקד בהחדרת דפוסי חשיבה חדשים לילדים "טעוני טיפוח . " אך בעשותו כן התעלם מן העובדה שהעדרם של ה"זרזים" וה"גירויים" איננו רק בגדר תופעה פסיכולוגית אישית , אלא גם תופעה חברתית : ילדים המוגדרים " טעוני טיפוח" והלומדים בשכונת פועלים , כאשר סיכויי הקידום המעמדי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help