sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

לבתי ספר של השכונות המבוססות . דבר שני , שתי הגישות נבדלות זו מזו , לכאורה , בכך שהאינטגרציה פותחת בפני ילדים מזרחים את שערי בית הספר המבוסס כולו , בעוד שפרנקנשטיין פותח בפניהם רק את דלת כיתתו הוא , המיוחדת ; ואולם בפועל מופנים כמעט כל ילדי האינטגרציה , כפי שנראה בפרק הבא , להקבצות או להסללות נפרדות , ההבדל בפועל מסתכם , אם כן , בכך שבמקרה האחד נקראים הילדים "ילדי אינטגרציה , " ובמקרה השני — "כיתת פרנקנשטיין . " פרנקנשטיין הכריז מראש על תלמידיו כעל "בעלי חשיבה חבולה , " בעוד שאנשי האינטגרציה קראו להם "רק" "טעוני טיפוח , " ופעלו להעניק להם הזדמנויות שוות , לכאורה . אלא שאינטגרציה בתנאים של אי שוויון מעמדי , כאשר ילדים מזרחים באים מבתי ספר יסודיים בעלי משאבים חינוכיים מצומצמים , וכאשר המורות והמורים המקבלים את פניהם , שהזדהותם האישית והקבוצתית היא עם ילדי השכונה המבוססת , "יודעים" מראש שלילדי האינטגרציה אין סיכוי רב להצליח , איננה אלא אחיזת עיניים . פרנקנשטיין , כמו רבים ממעצבי המדיניות החינוכית , לא עמד על חשיבות ההקשר הקהילתי של בית הספר . בית הספר יכול לטפח את תלמידיו ולהעמידם על מסלול של קידום חברתי רק במידה והוא מהווה חלק ממארג משפחתי קהילתי מעמדי שבו כל החלקים קשורים זה לזה , ממשיכים זה את זה , מחזקים זה את זה . כאשר כל מרכיבי המארג פועלים נכונה , נכנסים התלמידים והתלמידות אל בית ספר המהווה המשך רציף לבית , ולא ניצב כניגוד לו ; וכאשר הם יוצאים מבית הספר הם נכנסים לעולם של קשרי חברה ועבודה המתקשר שוב אל הבית , המשפחה , השכונה . במארג שכזה , עולמם של כל המבוגרים — ההורים , המורות , המעסיקים —הוא עולם אחד , שכל מרכיביו רואים בצעירים ובצעירות שותפים לעתיד . לעומת זאת , כאשר המרכיבים השונים אינם מהווים רצף אחד , מסלול ההתקדמות הוא מקוטע ומלא מכשולים . המבוגרים שמחוץ לבית אינם שייכים לעולם של ההורים , והם אינם מושיטים יד של שותפים לעתיד . כך נוצרים ניגודים הגוררים בעקבותיהם תחושות של אי שייכות וניכור , ואיתם "העדר יכולת הפשטה" וכשלון . פרנקנשטיין היה מודע לקיומם של ניגודים אלה , אולם במקום שיראה בהם אות לכך שמטרת המאמץ צריכה להיות חיזוק הקהילה וחיזוק הקשר בין המורות לקהילה , וזאת במסגרת כוללת יותר של שינוי המדיניות החברתית כלכלית , קרא להקים " צבא מחנכים משקמים , " אשר , במו ידיהם הריקות , אמורים היו להביא על תיקונו את כל מה שהמדינה , החברה והמשק קילקלו . מעניין בהקשר זה לעמוד על יחסו של פרנקנשטיין לקהילה ממנה באים התלמידות והתלמידים , ולאפשרות שינוי מעמדם החברתי . הוא היה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help