sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

הסתכלות , עשיה , עשיית ניסויים וכולי ; הם מסוגלים להגיע לפתרונות בכוחות עצמם , והם אף מסוגלים להגיע לידי ניסוח שאלות חדשות ( שם . ( 45 : ילדים וילדות בעלי "אינטליגנציה חבולה , " לעומת זאת , זקוקים למורה שיצביע במקומם על הפתרון ו"יוביל אותם ביד אמונה בדרכי ההפשטה השונות —עד שיהיו בטוחים דיים ומיומנים דיים לעשות זאת בעצמם" ( שם . ( 52 : העקרון השלישי נוגע לבעייה שפרנקנשטיין , כמו רבים אחרים , מייחס לבני עניים — אי יכולת להפריד בין עולם הרגש לעולם ההגיון . על המורה , קבע פרנקנשטיין , לגרום לנטרול הריגושים של "טעוני הטיפוח" בבואם לרון בשאלה עיונית : הנטרול "פירושו —טיפול באסוציאציות הריגושיות הקובעות את הפירושים המסלפים את תהליכי החשיבה והעלולים 'לפוצץ' כל קשר הגיוני . ככל שההשתמעויות האישיות של בעיה אובייקטיבית עמוקות יותר , כן עולה הצורך בגישה רציונאלית לתרגום הרכיבים הריגושיים למושגים . נטרול אינו זהה עם סילוק גורמי הרגש ... רגשות הם רציונליים ומקומם בחשיבה לגיטימי ; ריגושים הם אי רציונליים , והשפעתם על תהליכי החשיבה הרסני" ( שם . ( 46-45 : שיקום "החשיבה החבולה" הוא תהליך ממושך , שאין להגבילו במסגרת לוח הזמנים הצפוף של בית הספר , אמר פרנקנשטיין . מורים משקמים אינם צריכים לחשוש מן האפשרות ש"לא נספיק את כל החומר , " שכן הצלחתה של ההוראה המשקמת אינה נמדדת באופן כמותי . "קשה לקבוע קני מידה חד משמעיים להצלחת ההוראה המשקמת בגיל הנמוך . נראה שקנה המידה העיוני המהימן ביותר הוא : יכלתו של התלמיד להמשיך את לימודיו , העיוניים או המקצועיים , בקבוצות מעורבות ולהפיק תועלת משיטות הוראה אינדוקטיבית" ( שם . ( 92 : מתי , אם כן , מסתיימת ההוראה המשקמת ? לא כל כך מוקדם , כמסתבר : ... " מנסיוננו נתברר שרוב בוגרי חטיבת הכינים היו זקוקים להמשך הוראה המיועדת לחיזוק כוחות חשיבתם ולא רק להרחבת היקף ידיעותיהם המובנות" ( שם . ( 92 : יוצא שילדים טעוני טיפוח זקוקים למסגרת מיוחדת לכל אורך המסלול החינוכי המוביל עד לתעודת בגרות . אלא שגם ההצלחה בבגרות אינה סוף פסוק . בתארו תוצאות של ניסוי פדגוגי שערך , סיכם פרנקנשטיין ואמר שצריך להמשיך בטיפול המעקב אחר המשוקמים גם לאחר סיום הלימודים , שכן "על אף האמור לא ייתכן לשקם את האינטליגנציה החבולה של מתבגרים טעוני טיפוח במשך ארבע שנות הוראה " ... ( פרנקנשטיין , . ( 276 : 1972 יוצא , אם כן , כי "מסדר המורים המשקמים" נועד ללוות את המזרחים העניים מילדות ועד בגרות . מבחינה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help