sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

ולמעשה על עדה שלמה ועל תרבויות שלמות . סימן נוסף לנטייה להכללת הניתוח על כלל הילדים המזרחים היה השימוש במונח "טעון טיפוח , " מונח שהפך בשנות הששים מילת קוד לכלל הילדים המזרחים בישראל . כך , למשל , לאחר שמנה את הכשרים המאפיינים "חשיבה יעילה , " זו של ילד בעל אינטליגנציה תקינה בן המעמד הבינוני , קבע פרנקנשטיין כי "במבנה הקוגניטיבי של הילד טעון הטיפוח נוכל למצוא סטיות מיוחדות בכל אחת מהתכונות הללו" ( שםל . ( 33 בהמשך דיבר על ... " נטייתו של הילד טעון הטיפוח ( ולמעשה , של כל אדם מחוצן ) לחשוב בצורה קונקרטיסטית " ... ( שם : שם . ( מכאן ואילך השתמש במושגים "טעון טיפוח" ו"פיגור משני , " לחליפין , כמלים נרדפות . ללא ספק היה כאן נסיון מצד פרנקנשטיין להציג את השיטה שלו בפדגוגיה המתאימה לא רק לכמה אלפי "עזובים , " אלא בפדגוגיה המרכזית של תעשיית "החינוך לטעוני הטיפוח" בישראל . נסיון זה מקבל ביטוי ברור ביותר בניסוח שלהלן : "בישראל , השכבות המקופחות מבחינה חברתית ותרבותית זהות כמעט עם רוב יוצאי ארצות צפון אפריקה והמזרח התיכון ... על אף ההבדלים שבין הקבוצות הרבות , יש להן כמה נטיות חזקות משותפות : הנטייה לחיצון והנטייה לתלות במסורותיהן המושרשות בתרבותן . כתוצאה מכך נכשלים רבים מבני העדות הללו במשימות הדורשות הבחנה והפשטה , בבית הספר ובסביבה שמחוץ למסגרת המשפחה . הם נשארים כבולים במוחשי , ולכן חלשה יכולתם להתחרות עם בני החברה המפותחים יותר , רובם יוצאי ארצות אירופה ואמריקה " ... ( פרנקנשטיין , . ( 332 : 1977 ואכן , פרנקנשטיין יצא בספרו הם חושבים מחדש בהתקפה ישירה על המתחרה העיקרי שלו על תשומת לבה של מערכת החינוך , סמילנסקי , בעל גישת החינוך המפצה . הדוגלים בחינוך המפצה , קבע פרנקנשטיין , מצטיינים בהערכה שלילית לגבי סיכויי הילדים טעוני הטיפוח : "תפיסה זו מבוססת על ההנחה שאפילו הפיגור המשני הנגרם על ידי גורמים סביבתיים , אינו הפיך . סניגורי התיאוריה החינוכית הזו טוענים שההישג המיטבי שנוכל לקוות לו הוא 'ריכוך' התוצאות החמורות של אי השוויון" ( שם . ( 44 : כיון שכך הם מציעים , לדבריו , פתרונות המהווים , בעצם , תחליף לדבר האמיתי : התאמה מיוחדת של תכניות הלימוד ליכולת המוגבלת של טעוני הטיפוח , עיבוד ספרי לימוד מיוחדים , שיטות הוראה פשוטות ומפושטות , פעילויות ואירועים מהסוג החברתי או האמנותי , וכיו"ב ( שם . ( 44 : פרנקנשטיין , לעומת זאת , סבר כי אסור לחפש תחליפים לכושר ההפשטה . " בחברה המודרנית , " אמר , "אין תחליף ליכולת לחשוב ולהתנהג בצורה מופשטת , להשתמש במושגים ובערכים לפתירת בעיות אישיות וחברתיות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help