sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

התנאים האובייקטיביים , אך בלא לסלקם מן הדרך , שכן פירושו של שיקום הוא היכולת להתמודד עם התנאים האובייקטיביים ; עליו לסייע לתלמידיו למצוא את דרכם במציאות החברתית , מבלי להציע קיצורי דרך שיקלו עליהם את המלאכה באורח מלאכותי ; ועליו לעשות זאת תוך כדי בניית בטחונם העצמי , כדי שלא יהפכו להיות תלויים בו , בדרך שמטופלים הופכים להיות תלויים בפסיכואנליטיקן שלהם ( שם . ( 185 : במהלך השנים פיתח פרנקנשטיין את תפיסתו זו מבחינה תיאורטית , ואף הצליח להופכה לתכנית מעשית , שכיום מיושמת במספר בתי ספר בישראל . ואולם מעבר ליישום המעשי , שהיקפו מצומצם , יחסית , אין ספק כי לתורתו של פרנקנשטיין נודעה השפעה רבה על כל העוסקים בהוראה ל"טעוני טיפוח , " וספריו נקראים גם על ידי מורות ומורים שלא משתמשים בשיטה הפדגוגית שלו . את תורתו כינה בשם "הוראה משקמת" —שוב שימוש אומלל במונח שהפך בחברה הישראלית לסימן היכר של מדיניות המימסד כלפי מזרחים . באשר לעצם נחיצותו של שיקום לא היו לפרנקנשטיין כל ספקות . הוא אמנם יצא נגד אלה שהצהירו כי הוותיקים רשאים ואף חייבים להשליט את ערכיהם על המזרחים ( פרנקנשטיין , 1951 א' , ( 273 : ואף ביקר בחריפות את אלה אשר התעקשו על הקניית ערכי ה"חלוציות" לעולים המזרחים ( פרנקנשטיין , ( 159 : 1952 או את אלה אשר , כדוגמת הפילוסוף נתן רוטנשטרייך , הציעו להוציא ילדים מזרחים ממשפחותיהם בגיל צעיר , כדי לחנכם ברוח "הנורמה החברתית שלנו" ( פרנקנשטיין , . ( 165 : 1952 עם זאת , הוא דחה עמדה של שוויון בין תרבויות , או את מה שכינה בשם רלאטיביזם . "האם אנו רשאים לוותר על הערכה אבסולוטית ועל דרוג ערכים ודפוסים ? ... תשובתנו תהיה שלילית בהחלט : לא זו בלבד שדרוג ערכים קיים ... אלא שהוא תנאי קודם לכל פעולה המיועדת לאיחוד הקבוצות השונות וההטרוגניות לאחדות לאומית וחברתית" ( שם . ( 160 : הוא גם קבע כי ... " מטרת האחור הלאומי מחייבת שינויים מסויימים בגישה של בני קבוצות מסויימות , כגון חיזוק כוח ההפשטה ופיתוח רגש האחריות האינדיבידואלית" ( פרנקנשטיין , 1951 א' . ( 275 : כנגד אלה שהאמינו כי עצם השהות של העולים החדשים בסביבתם החדשה , ה"מודרנית , " תספיק כדי לשנות את הנורמות וההתנהגות שלהם , טען פרנקנשטיין כי "האופי האתני ניתן לשינוי אמיתי רק ע"י התמודדות פעילה של הפרט עם תכניו [ של האופי האתני ; ש . ס [ . ולא ע"י תהליכים אנונימיים והשפעות גומלין של כוחות היסטוריים וחברתיים בלבד" ( שם . ( 272 : המועמדים לשינוי היו , בראש ובראשונה , תלמידי בתי הספר —אך לא רק הם . גם הוריהם היו בעיני פרנקנשטיין יעד לשיקום . בדונו בבעיותיה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help