sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

במפורש כי אין לראות במבדקי n 1 Q מדד מהימן למידת האינטליגנציה של הפרט . אנו נותרים , אם כן , עם תמיהות הן לגבי המשמעות הכוללת של פדגוגיית השיקום של פרנקנשטיין והן לגבי שיעור ההצלחה האפשרי שלה . מעבר לכל אלה , נראה כי חולשתה העיקרית של תפיסתו של פרנקנשטיין את האינטליגנציה היא אותה חולשה המצוייה אצל הפסיכומטריקאים : את האינטליגנציה הוא ראה כיכולת לעשות את אותם הדברים הנעשים בחברה המערבית בת זמננו על ידי בני המעמד הבינוני והגבוה . במלים אחרות , אין כאן דיון באיזושהי תכונה "מהותית , " יכולת במובן הרחב והמקיף ביותר שלה — דבר שאיש עדיין לא הצליח להצביע עליו — אלא דיון באותן מיומנויות אשר הפסיכומטריקאים , הנמנים בעצמם על אותן שכבות , איתרו והגדירו כ"דרישות מינימאליות של החברה . " מיומנויות אלה נרכשות בצורה היעילה ביותר בבתים ובבתי הספר של המעמד הבינוני והגבוה . ועל כן , כנגד כל טענותיו של פרנקנשטיין בדבר "אינטליגנציה חבולה , " אפשר להציב עמדה נגדית פשוטה בתכלית , הטוענת כי ילדים עניים שאין להם שליטה מספקת במיומנויות אלה אינם ילדים "פחות אינטליגנטיים , " במובן של "בעלי כמות פחותה מאותה מהות או חומר הקרוי אינטליגנציה , " אלא , פשוט , ילדים שקיבלו הכשרה פחותה , או לקויה , באותן מיומנויות ( ר' בלום , , ( 1988 ועל כן , מה שנדרש הוא שינוי בנסיבות החברתיות של חייהם , ולא גישה חינוכית "שיקומית , " שצעדה הראשון הוא הגדרתם כ"בעלי אינטליגנציה חבולה . " בית הספר כפרוייקט שיקום ייחודו המרכזי של פרנקנשטיין הוא בגישתו הפדגוגית . עוד בתחילת דרכו חשב , כפי שראינו , כי "עזובה" היא תופעה הניתנת לטיפול חינוכי : ... " בכדי שיעשה הצעיר העזוב את הצעד הראשון ליציאה מתוך מעגל הקסמים של עזובתו , " כתב בספרו הראשון , "חייבת קודם כל החברה לשנות , באופן אנטיציפטורי [ מקדים ; ש . ס [ . כביכול , את גישתה כלפיו . בלי קידום כזה מצד החברה ... נשאר העזוב תקוע כביכול בעמדתו מחוצה לה" ( פרנקנשטיין , . ( 183 : 1947 הוא הוסיף שם כי השיטה המתאימה ביותר לטיפול היא לא זו הפסיכואנליטית האישית , אלא זו החינוכית סוציאלית . בראש המאמץ הטיפולי צריך לעמוד המורה , והמשימה שפרנקנשטיין הטיל עליו לא היתה קלה כלל וכלל : המורה צריך "לכוון את כוחות המציאות" כך שתלמידיו יוכלו לצאת ממצב העזובה . עליו לשנות את

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help