sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

אשר טען כי ההפרשים בתוצאות המבדקים בין שחורים ללבנים , לא רק שהם נובעים מהבדלים תורשתיים , אלא שגם לא ניתן לצמצם אותם באמצעות החינוך . "היכולת להתחנך , " אמר פרנקנשטיין , '' אינה חייבת להתגלות ביכולת הילד להפיק תועלת משיטות ההוראה המקובלות , אף לא ביכולתו לזכות בסיפוק צרכיו האינדיבידואליים ( על פי 'הפוטנציאל הלידתי' שלו , ( כשמערכת החינוך 'מעמידה לרשותו של סוגי ההזדמנות המתאימים לו ביותר . ' 'הצרכים האינדיבידואליים' אינם נקבעים על ידי הפוטנציאל מלידה כגבול קבוע אלא על ידי הפוטנציאל כאתגר לשיקום ( לרקונסטרוקציה ... ( שוב מתברר שהטענה הגנטית , שיסודותיה הם סטטיים , נוגדת את הנחת היסוד של החינוך , ובעיקר של השיקום" ( שם . ( 16 .- אלא שלצד כל אלה אנו מוצאים אצל פרנקנשטיין גם עמדות שונות , הנוגדות את מה שזה עתה ראינו . ראשית , הניתוח שלו מבוסס לכל אורכו על ההנחה כי האינטליגנציה כהגדרתה הפסיכומטרית היא תנאי בל יעבור לפעילות בחברה שלנו . "לגבי התפתחות האינטליגנציה בתנאי חיצון , " כתב , "נודע להגדרה המוצעת ע"י סטודרד תוקף מוחלט" ( פרנקנשטיין , . ( 83-. 1957 והוא הוסיף . "אף על פי שאנו משוכנעים כי השיטה המקובלת כיום לקוייה היא , חייבים אנו להדגיש כי גם הערכה דיפרנציאלית של גורמי האינטליגנציה ... לא תוכל להתעלם מן העובדה , שכל אחד מגורמים שונים אלה צריך להיות מצוי אצל הנבדק לפחות בדרגה מינימאלית ; כי אחרת תרד רמת האינטליגנציה של האדם , יהיה טיפוסו הפונקציונאלי אשר יהיה . הוא הדין לגבי ההתאמה התכנית של המבחנים לתכני התודעה של אדם הנמנה עם קבוצת משנה חברתית או תרבותית בתוך החברה הכוללת : גבולות ההתאמה נקבעים ע"י הדרישות המינימאליות של החברה , אשר ביצוען התואם מהווה את התנאי להצלחת הפרט בחברתו" > שם . ( 84-83 : ובמלים אחרות—עם כל ההסתייגויות שלו , קבע פרנקנשטיין כי לצורך תיפקוד בחברה בה התרבות הדומינאנטית היא תרבות מערבית , זקוק אדם לאינטליגנציה לפי הגדרתה הפסיכומטרית . דבר שני —פרנקנשטיין חזר , בכתביו השונים , על הקביעה כי האינטליגנציה היא תופעה מולדת . כך , למשל , בדונו בסיכויי ההצלחה של ההוראה המשקמת , הוא אמר כי ... " סיכויי השיקום נחלשים ככל שרמת האינטליגנציה הנתונה ברגע הלידה , הרמה 'ההתחלתית , ' היא נמוכה יותר" ( פרנקנשטיין , . ( 2 / . ? 198 1 בשום מקום אין התייחסות לשאלה שהעסיקה את הפסיכומטריה , ואת מבקריה , במשך דורות : מה שיעורו של החלק המולד באינטליגנציה — הרמה "ההתחלתית" — ומה שיעורו של החלק הנלמד ( ר' בלום , . ( 1988 עמדתו זו של פרנקנשטיין בעייתית במיוחד משום שהוא קבע

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help