sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

תפיסת האינטליגנציה אצל פונקנשטיין אחת הבעיות המרכזיות בדיון במושג "האינטליגנציה החבולה , " זו שבעטייה צריך להעניק לילדים ולילדות המזרחים חינוך "משקם , " היא שלפרנקנשטיין אין כל הגדרה ברורה של אינטליגנציה . למעשה , הגישה שלו בעניין זה היא דו משמעית . מצד אחד , הוא נקט עמדה מסוייגת ביותר לגבי הגדרתה הפסיכומטרית של האינטליגנציה , זו המבוססת על מבדקי n . 1 Q כך , לדוגמא , בהתבססו על האבחנה של יונג בין "טיפוסים" אנושיים לפי דרך התיפקוד הבולטת אצלם ( אבחנה בין טיפוסים רציונאליים , שאצלם מודגשת החשיבה או ההרגשה , ובין טיפוסים אי רציונאליים , שאצלם מודגשת התחושה או האינטואיציה , ( טען פרנקנשטיין כי "במבחנים המקובלים היום 'מיוצגים' תיפקודי ההרגשה והאינטואיציה פחות מתיפקודי החשיבה והתחושה , אף על פי שלא הוכח עדיין כי שני התיפקודים הראשונים אינם מאפשרים התנהגות אינטליגנטית במידה שמאפשרים אותה האחרים . כמו כן אנו מוצאים במערכות מבחנים רבות 'העדפה' מסויימת של הטיפוס האכסטראברטי . בהדגשות החד צדדיות הללו מתבטאת הדעה הקדומה של התרבות המערבית , המעלה על נס את היכולת לפתור תפקידים ' טכניים ... ' בדרך בלתי פרסונאלית ולהסתגל לדרישות הקולקטיביות" ( פרנקנשטיין , . ( 80 : 1957 על יסוד זה העלה פרנקנשטיין שאלות באשר ליכולתם של המבדקים להעריך נכונה אינטליגנציה של טיפוסים יונגיאניים שונים , וכן לגבי הדרך בה יש להעריך את ממצאי המבדקים . פרנקנשטיין גם טען כי מבדקי /(? -, 7 אינם יכולים לשמש אינדיקטור מוחלט לאינטליגנציה ; לדבריו , גם מי שה 19 שלו נמוך יכול להתגלות כבעל אינטליגנציה רגילה — אלא שהוא סובל מפיגור משני [ מושג נוסף המקביל ל"מחוצך ול"עזוב ; " ש . ס . [ . כאשר בא פרנקנשטיין להציג דרך משלו לטפל בילדים "טעוני טיפוח" —שיטת "שיקום האינטליגנציה" בה נדון בהמשך —הקדים וקבע כי מבחני ה 1 < 3 אינם מסוגלים לשמש מדד להצלחת שיטתו : "לעולם , " אמר , "לא נוכל להוכיח את שיקום האינטליגנציה החבולה בעזרת 'טכניקות' כמותיות . הצלחת השיקום מתבטאת באיכות החשיבה והלמידה , ולאוו דווקא במספר התשובות 'הנכונות ... ' מבחן אינטליגנציה רגיל אינו מסוגל להעריך תכונות אלה במשמעותן האפליקטיבית . נוסף על כך : ניתן לראות ולאבחן אותם רק בתום תקופה הנמשכת שנים לא מעטות ולא בתום תקופת הלימוד " ... ( פרנקנשטיין , . ( 14- 1 3 : 1981 פרנקנשטיין לא רק הדגיש את מוגבלותם של המבדקים , אלא אף יצא בחריפות נגד הפירוש הקיצוני שלהם , זה של ארתור ג'נסן מארצות הברית ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help