sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

הולכת המציאות ומצטמצמת : כושרו הסינתטי של האני ישאר בלתי מפותח , שכן חסר לו נסיון הלא אני כסובייקט , כבעל אופי פרסונאלי" ( שם . ( 57 : באופן ספציפי גורם הדבר לפגיעה ביכולת התפיסה של הילד : "הנתפס לא יאורגן ולא יאוחד במידה מספקת , ועל כן ישאר תלוי בנתונים החיצוניים המשתנים בכל רגע" ( שם . ( 59 : מכאן ועד לפגיעה ביכולת ההפשטה של הילד הדרך קצרה : "התכוונות האני אל החסר כאל מטרת הרכישה או אל החסר שאי אפשר להשיגו מסכנת ומגבילה לא רק את [ יכולת ] התפיסה ... כי אם גם את המוביליות הפנימית של האני , את יכולתו לעבור מאספקט אחד של הנתון לאספקט שני . מעבר כזה מחייב את האני לוותר , לפחות זמנית , על התכוונותו לרכישת החסר , מבלי שהשיג את מטרתו ; ויתור אשר דורש מהאני את היכולת לראות את תכני המציאות השונים בהם הוא נתקל ( או את המשמעויות השונות של תוכן מסויים ) כשווי ערך בכוח ולא כנקבעים ע"י צרכיו הארעיים והמשתנים " ... ( שם . ( 63 : במלים אחרות : העוני , לא רק שהוא פגע בפני עצמו , אלא שהוא גם פוגע באינטליגנציה של אותם ילדים עניים שהוריהם לא מטפלים בהם כראוי . תמונת היחסים הורים-ילדים שבנה פרנקנשטיין , למרות היותה מבוססת על ספקולאציה , ולמרות שאינה מתמודדת כראוי עם הדמיון הבסיסי הקיים במבנה יחסים אלה במשפחות של כל המעמדות , עשויה היתה להיות משכנעת לו הצטמצמה להשלכותיה לגבי תחושת הבטחון הבסיסית של ילדים . קל להסכים עם קביעתו כי "חוויית האם כחסר" תשפיע לרעה על בטחונם של ילדים בעולם הסובב . אולם קשה לראות מדוע "התכוונות האני אל החסר" חייבת להוביל לפגיעה ביכולת ההפשטה . מדוע פגיעתה חמורה מפגיעתה של "התכוונות אל היש ? " ובמה שונה התכוונותם של הורים מבוססים אל החסר להם ( כדי להיות עשירים ) או של הורים עשירים ( הרוצים להיות עוד יותר עשירים ) מהתכוונותם של הורים עניים ? על כך אי אפשר למצוא מענה אצל פרנקנשטיין . נראה כי פרנקנשטיין הודרך על ידי תמונה פשטנית למדי של חיי אנשים עניים —תמונה הוגואיסטית אודות "עלובי חיים" שכל מעייניהם נתונים לשאיפה אחת , מתמדת , צרת מוחין , להשיג את מה שיש לאחרים . יש בתמונה של פרנקנשטיין השתקפות של יחסם של בני המעמד הבינוני והגבוה אל העוני כאל "חור שחור , " לא נהיר ולא נתפס , שהאנשים המצויים בו שונים באורח מהותי משאר יצורי אנוש . ממש כשם שהציב את היחס בין ציביליזציה ופרימיטיביות כניגוד מוחלט , ולא כרצף שההבדל בין קצוותיו אינו כה גדול כפי שהוא נראה לניצבים בקצהו האחד , כך הציב פרנקנשטיין גם את היחס בין עוני לעושר כתהום שאין לגשר בין גדותיה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help