sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

קיים בחיצון כמבע ובהתבטאות של הלא אני בלבד" ( שם . ( 17 : ובגירסא מאוחרת יותר הוסיף פרנקנשטיין : "חשוב לו , לאדם המחוצן , שיהיה לו משהו , ולא שיהיה הוא מישהו , בעל זהות מוגדרת" ( פרנקנשטיין , . ( 12 : 1983 בבואו לנתח את מקורות החיצון עשה פרנקנשטיין שימוש בפסיכולוגיה ההתפתחותית , דוגמת זו של כולכי האמריקאי ופיאג'ה השווייצרי , תוך שהוא מציב במוקד הניתוח את מהלך התפתחות היחסים בין הילד לשני הוריו . באשר לאם הבחין פרנקנשטיין בשלושה שלבי התפתחות : בשלב הראשון , אמר , האם נחווית על ידי הילד כחלק מעצמו . זהו שלב של " חוסר דיפרנציאציה בין סובייקט לאובייקט ; 'האחר' עדיין אינו קיים קיום עצמי" ( פרנקנשטיין , . ( 33 : 1957 בשלב השני מתנסה הילד באמו כבחלק חסר ומרוחק ( שם : שם . ( בשלב השלישי הוא כבר תופס את האם החסרה כעצם עצמאי : "במקום לראות אותה כלא אני ( כשהיא חסרה לו ) הוא לומד לראותה כאני אחר" ( שם . ( 34 : שלושה שלבים אלה מהווים את ראשית תהליך הדיפרנציאציה בין סובייקט ואובייקט , את "התנאים הראשוניים של ההפנמה" ( שם . ( 37 : החיצון , אמר פרנקנשטיין , נוצר כאשר יחסי הילד והאם אינם תקינים ; לדוגמא : "במידה שחוויית ה'אם כחלק' לקוייה , בה במידה נחלשת הרגשת הזהות וגוברת הרגשת אי השלמות וחוויית ה'מציאות בחיצונית וכזרה "' ( שם : שם . ( בניגוד לאם , הרי שהאב , לדברי פרנקנשטיין , שייך לעולם החיצוני ; הוא מייצג את האחר , את הזר , את הלא אני ( שם . ( 38 : האב צריך להפוך לחלק מן הילד , באמצעות תהליך ההפנמה ( שם . ( 39 : זהו "העיקרון האבהי . " "בלי פעולות העקרון האבהי במבנה הנפשי של הילד לא היתה מתהווה אף הרגשת הבטחון הבסיסית . הרגשה זו נובעת ... מחוויית 'האם הקרובה , ' והיא מאפשרת את התרחבות התודעה ע"י 'רכישת' תחומי תוכן מתרחבים והולכים של העולם החיצוני והזר ... העקרון האבהי זקוק לחווייה האמהית וזו זקוקה לעקרון האבהי" ( שם : . ( 41 זוהי , אם כן , נקודת המוצא של תורת "האינטליגנציה הפגומה" של פרנקנשטיין . מכאן עבר לניתוח התנאים החברתיים הגורמים לפגיעה בחווייה האמהית ובעקרון האבהי . וכפי שכבר אמרנו , מבין כל הגורמים הסביבתיים המביאים לידי חיצון בהתפתחות הילד , הצביע פרנקנשטיין על העוני כעל הגורם החשוב מכולם ( שם . ( 54 .- העוני , לדבריו , עשוי להביא לידי החלשת הדאגה האמהית לילד , ואז "עולה הסכנה כי חוויית 'האם החסרה' תהיה לה עדיפות קיצונית על חוויית 'האם כחלק "' ( שם . ( 55 : בתנאים שכאלה מצטמצם ומופרע תהליך הרחבת התודעה ; תודעת הזמן אינה מתרחבת במידה מספקת ובקצב הרצוי , והסביבה הופכת להיות תחום של הזר , האחר ( שם : שם . ( "כך

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help