sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

( באופן בלתי פרסונאלי ) הוא אשר מגביר בדידותו ... ילד זה יקשה עליו להתנסות ב'אניות " ... ' ( פרנקנשטיין , . ( 86-85 : 1957 יוצא , אם כן , כי הילדים הבורגנים ניצלים מעזובה הודות לעוזרת ולמטפלת . הודות להן הם צפויים , לכל היותר , לנברוזה—שבה אפשר לטפל , כידוע , באופן אינדיבידואלי , בסיועו של הפסיכיאטר , המתגורר , למרבה הנוחות , באותה שכונה עצמה . לעומת זאת , הסבתא , הדודה או השכנה של הילדים העניים , אין בכוחן להציל מגורל של עזובה , כי מעורבותן היא "בלתי פרסונאלית . " אם ענייה , הנאלצת לעבוד למחייתה כעוזרת או כמטפלת בבית בורגני , משמשת שם כ"גירוי" וכ"זרז" עבור ילדי הבית שהוזנחו על ידי הוריהם . שם , היחס הבלתי פרסונאלי שלה איננו מפריע להתפתחות האינטלקטואלית של הילדים . ואולם עם שובה הביתה , לפנות ערב , היא הופכת לאם פרימיטיבית , שאינה מסוגלת לתרום כהוא זה לחיזוק האני של ילדיה . בשנות החמישים המוקדמות החליף פרנקנשטיין את מושג ה"עזובה" במושג ה "חיצון" ( אכסטרנאליזציה . ( המועמדים לתואר החדש דמו בכל לבעלי התואר הישן —העניים בפרט , והנוער המזרחי בכלל . אמנם , מאוחר יותר ניסה פרנקנשטיין להרחיב את ניתוחו והחל מדבר על "החיצון של האדם בעידן הטכנולוגי" ( פרנקנשטיין , 1983 : פרק . ( 6 ואולם גם אז חזר וקבע כי הפגיעה העיקרית של החיצון , זו הנוגעת למבנה האני ולאינטליגנציה , היא בבני המעמד הנמוך ( שם . ( 145 : ביסוד המושג חיצון עומדת ההנחה בדבר קיומו אצל כל פרט של ניגוד בין האני ללא אני , כאשר האני מתייחס אל הלא אני , אל האירועים והתהליכים בעולם הסובב , לא רק כקולט וכמגיב , אלא גם כ"מרכז העיבוד הפעיל וההתייחסות הפעילה" ( פרנקנשטיין , . ( 13 : 1957 האני מתפתח מתוך קליטה ועיבוד —הפנמה —של הלא אני , ותוך כדי כך הופך להיות גורם בעל יכולת פעולה עצמאית . "קוטביות והדדיות של האני והלא אני ... הם סימני ההיכר של ההתנהגות האנושית הנורמאלית . פירושה של נורמאליות שהניגוד בין החיצוני והפנימי ... חוזר ומתבטל תמיד : האדם , כל אדם בדרכו הוא , נאלץ לחזור וליצור את הפנימיות שלו . זהו תהליך הלמידה" ( שם : שם ; הדגשה במקור . ( בניגוד להתפתחות הנורמאלית של האני , החיצון הוא תוצר של חוסר הפנמה של הסביבה ושל הבלתי מודע ( שם . ( 16 : "במקום המבנה הקוטבי של המציאות בחוויות האדם , דהיינו במקום ההתייחסות ההדדית שבין האני לבין הלא אני , מופיעה ההיקבעות הבלעדית של האירועים ע"י גורמי העולם החיצוני . מה שמכונה — בהתפתחות הנורמאלית של האני—התחום הפנימי ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help