sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

בין החומר שנלמד לבין הנסיון האישי . כתוצאה מזה אין התודעה מתרחבת כראוי , וביחוד יכולת ההפשטה " ... > שם . ( 99 : לפחות חלק מן ההשפעות השליליות שפרנקנשטיין מייחס לעוני נראות לקורא כדומות עד מאוד לתופעות המוכרות מהווי החיים של המשפחה הבורגנית המבוססת ; למשל , משפחה שבה אף אחד משני ההורים אינו מקדיש מזמנו לילדים . האם ייתכנו , אם כן , "עזובים" מבוססים ? פרנקנשטיין מודע לסתירה הפוטנציאלית , וממציא לה פתרון פשוט : "בן משפחה בורגנית שחנוכו לקוי , " הוא אומר , "צפוי יותר לסכנת נכרתה מאשר לסכנת עזובה" ( שם . ( 92 : מדוע ? "ה'דרך אל העזובה , "' הוא אומר , "שונה במהותה מן ' הדרך אל הנברוזה . ' במקרה הראשון סימן ההיכר הוא דלות התוכן של האני הזהותי עם יצריו , במקרה השני — חולשת האני הנובעת מסכסוך בין האני לבין המצפון" ( שם . ( 107 : השאלה , אם כן , היא מדוע אצל משפחות בורגניות אין יחס ההורים מוביל ל"דלות התוכן של האני . " בספרו הראשון אין פרנקנשטיין מציע תשובה מניחה את הדעת לשאלה זו . בספר מאוחר יותר , החיצון - בעיה חברתית , חזר לנושא ואף הרחיב בתיאור האווירה השלילית בחלק מן המשפחות הבורגניות . הוא דיבר על הורים בורגניים "הנשארים מרוחקים מתודעת הילד , זרים , לא ידועים , מכיוון שהם רואים בתפקידם כהורים משהו שאפשר להעבירו למישהו אחר ללא מעורבות אישית . וכך לומד הילד הגדל בתנאי השפע לחיות בלי הוריו . יתרה מזו : מכיוון שההורים ' קונים' את החינוך , ומחירו קובע בעיניהם את ערכו , מחנכי הילד מתחלפים לעיתים קרובות , ואין לו אפשרות להתקשר אפילו עם תחליפי ההורים" ( פרנקנשטיין , 1983 . . ( in התוצאה — אינטליגנציה פגומה ? לאו דווקא : ... " הילד הזה לא יתנסה ... בחווית הקביעות והקירבה ... אולם , מצד שני , יהיו חייו מלאי גירויים וזירוזים . סתירה פנימית זו היא המסבירה את העובדה שהילד אומנם ילמד את כללי ההבחנה , ההמשגה וההפשטה ויקלוט את תוכני למידתו הרבים , אולם הוא יעשה זאת ללא מעורבות אישית ורגשית" ( שם . ( 111 : בתנאי עוני , לעומת זאת , אותו מצב עצמו — כאשר הילד מטופל , לדוגמא , על ידי שכנה , או דודה , או סבתא — מביא , למרבית הפלא , לתוצאות שונות . ילד עני שהוריו אינם מתפנים להתייחס אליו , "בדידותו אינה מתבטלת אף בכך , שאנשים רבים ושונים מקבלים על עצמם — פה ושם — תפקידי חינוך חלקיים ; כי התערבויותיהם מקריות לא פחות מכל יתר האירועים שבחייו ; אין הן מיוחסות זו לזו , ואין הן מיוחסות לילד לפי צרכיו האובייקטיביים . לכן נוכל לומר , כי דווקא ריבוי זה של מבוגרים המתערבים בחיי הילד

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help