sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

להיות פרימיטיביים לפי טבעם" ( שם . ( 80-79 : אך אין ספק כי המקרים בהם דיבר פרנקנשטיין אינם לקוחים מתוך הווי המשפחה הבורגנית של השכונות המבוססות . הדבר ניכר מן הדרך בה תאר גורם סביבתי נוסף , השכונה : "חוסר סדר , לכלוך ורעש —סימני ההיכר של שכונות העוני , דוחפים את הילד , ובעיקר את הנער , אל רובעי המסחר והשעשועים , אשר אם כי גם בהם שוררים אולי חוסר סדר , לכלוך ורעש , הרי לא כסימני מצוקה ופסיביות , אלא כסימני פעילות ציביליזטורית והתרחשות חיה . ברובעים אלה נתון הנער ללא השגחה להשפעת גרויים רב גוניים . כאן הוא 'זר , ' ואם גם יבלה במשך שנים את ימיו ברובעי המסחר והתענוגות של העיר , ואם גם יכיר בהם כל פנה וכל התרחשות קבועה וחוזרת , בכל זאת לא יגיע לעולם לאותה הרגשת מוכרות מרגעת , הניתנת לילד בסביבה הקרובה של ביתו . כך מתחזק אצל הילד הגדל הרגש שאין הוא 'שייך , ' ובזאת נחלשת יכולתו להבנת שתוף פעולה אמיתי" ( שם . ( 82 = השפעתו של העוני , אמר פרנקנשטיין , אינה ישירה . היא ניכרת רק אצל הורים שאינם מסוגלים להתמודד עם העוני , ונכנעים לתגובה של התמרמרות וחיפוש מתמיד אחר החסר : ... " ריכוז המחשבה והאינטרסים בקשיים הנובעים מהעדר יסודות החיים החמריים , רסנטימנט , חרדה , יאוש הבא כתוצאה מהעדר זה , רגזנות או אדישות ( או שתיהן ) כתוצאת משנה , גישה בלתי מתאימה של ההורים , הזנחה , חוסר אהבה ומחשבה , או אפילו איבה כלפי הילדים —אלה הם הגורמים החלקיים המהווים אותו הגורם ' עוני' עליו מדברים אנו " ... ( שם . ( 97 : לעומת הורים שכאלה , הוסיף , יש אחרים אשר למרות עוניים מסוגלים להבטיח את הבריאות הנפשית של ילדיהם ( שם : שם . ( מהו הדבר שעושים הורים עניים שאינם מסתגלים למצבם ? הם כופים על הילד איסורים וצווים לא למען טובתו , אלא בגלל שהם רוצים "לחיות בשקט , " ודוחפים אותו לעימות בין תביעות יצריו לתביעות יצריהם . במקום " הרצון להיות" מתפתח אצל הילד העני הזה "הרצון להשיג . " העוני מגביר אנוכיות וגורם לילד שיתרגל לצפות למהלך מאורעות מחריד ולהתנהגות יצרית . המשחק אצלו משמש רק לסיפוק יצרים מיידי . הכסף , סמל הקניין , מקבל מעמד של ערך עליון . ובגיל ההתבגרות הוא סובל משלטון מוגבר של יצר המין ( שם . ( 100-99 : חמורה מכל , אולי , היא ההשפעה השלילית של כל אלה על התפתחות האינטליגנציה —השפעה שפרנקנשטיין יחזור אליה בעבודותיו המאוחרות יותר וגם יפתח אותה : "כיון שהאפקטיביות אינה נחלשת ואינה מאפשרת שחרור אנרגיות נפשיות , הלמידה כאמצעי ל'כיבוש' העולם מוזנחת ומופרעת , ואין אפשרות ליצור קשר אסוציאטיבי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help