sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

מעניינת , והיא נוגעת לענייננו ישירות ; זו הקטיגוריה של "תרבות מאובנת . " פרנקנשטיין קרא כך ל"קבוצה תרבותית בעלת זיקה להפנמה , אשר מסורתה המוגדרת בכתב , ביצירות אמנות ובמנהגים איבדה את חיוניותה כתוצאה מהתבדלות היסטורית והתנוונה למערכת נוקשה של חוקים חסרי תוכן ושל מנהגים בלתי מובנים . במקרה זה נוכל לראות ב'פרימיטיביות' תוצאה של ' איבוד ההיסטוריה " ... ' ( פרנקנשטיין , . ( 181 : 1957 הכוונה כאן , כמובן , ליהודי המזרח . כמו בהגדרתו את האדם הפרימיטיבי ההיסטורי , גם כאן התבסס פרנקנשטיין על היסטוריוגראפיה אירופוצנטרית . וליתר דיוק , על היסטוריוגראפיה "אוריינטאליסטית , " במובן שניתן לה על ידי אדוארד סעיד ( סעיד , 1978 ; י ר' גם שוחט , בדפוס . ( מלומדים אירופים שבאו למזרח במאות ה 19 וה , 20 בנסיבות היסטוריות של עליונות אירופית , תהו מה גרם לו , לענק זה מן העבר , לשקוע . הם הצביעו על סדרה של מכות שנחתו על ראש האימפריה האיסלמית , כדוגמת פלישת המונגולים לבגדאד , בירת הח'אליפות . מכות אלה הן שגרמו לארצות האיסלם , לפי תפיסה זו , לשקוע , ותהליך השקיעה נמשך ללא רחם , ללא הפסק , עד למפגש עם התרבות המערבית . השקיעה התרבותית , החברתית והכלכלית לוותה בשקיעה אנושית , "התנוונות האדם המזרחי , " והתנוונות זו היא העומדת כיום , לדעתם , ביסוד הקשיים המתגלים ביכולתו של המזרח להפנים את תרבות המערב ולהצטרף ל"משפחת העמים המודרניים . " מלומדים יהודים שהלכו בעקבות עמיתיהם הנוצרים תהו גם הם על ירידתם של מרכזי התרבות היהודית מן העבר , ונתפסו אף הם להסברים אוריינטאליסטיים דומים . על היסטוריוגראפיה שכזו התבסס פרנקנשטיין בבואו לדון במצבם של "עדות המזרח . " "בדברנו על 'עדות המזרח' אנו מתכוונים ליהודי צפון אפריקה ממרוקו ועד מצרים , ליהודי הלבנון , סוריה , תורכיה , עירק וקורדיסטאן , ליהודי פרס ואפגאניסטאן , קוקאז ובוכייה , ליהודי תימן ועדן . רבים מן האזורים האלה היו פעם מרכזי תרבות וירדו לדרגת נחשלותם הנוכחית במשך התקופה שהיא , מבחינת ההיסטוריה היהודית , תקופת הגלות . הנחשלות התרבותית של היהודים דומה בהרבה לזו של העם המאכסן , אם כי קיימים הבדלים גדולים בתוך כל אחת מן העדות בין אנשי כפר ועיר , בין אלה החיים באזורים מנותקים ואלה הבאים במגע מתמיד עם כוחות תרבותיים וציביליזאטוריים מתקדמים , בין אלה שהצליחו במשך תולדות גלותם לשמור על מסורותיהם הרוחניות ולפתחן ואלה שגם ערכי היהדות התרוקנו אצלם מתוכן ואיבדו את כוחם הרוחני והחברתי" ( פרנקנשטיין , 1951 א' . ( 352 :

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help