sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

אז הגיע לביטויי פרימיטיביות במבנה הנפשי של האדם המודרני —וגם כאן , הדוגמאות שנתן , כגון הדבקות באמונות תפלות , היו דוגמאות התורמות לחיזוק הסטריאוטיפ השלילי של הפרימיטיבי , יותר משהן תורמות להבנתו של האדם המודרני . פרנקנשטיין הבחין בין צורות שונות של פרימיטיביות . האדם הפרימיטיבי ההיסטורי — הקטיגוריה הראשונה וגם הבסיסית —הוא אדם המצוי , לדעתו , במדרגה שונה לחלוטין מזו של האדם המודרני המערבי . האדם הפרימיטיבי הוא אדם חסר "אני , " אדם הנתון לשליטה מוחלטת של הקולקטיב . זהו אדם חסר יכולת הפנמה של נורמות ; למעשה , הוא אף אינו זקוק לכך , שכן "כוחות טרנס אינדיבידיואליים , " כוחות המצויים מחוצה לו , הם המכוונים את מעשיו וקובעים את תוכן חייו ( פרנקנשטיין , . ( 162 : 1957 בעוד שהאדם המודרני הוא שותף פעיל ביצירת המציאות שלו , האדם הפרימיטיבי "מסוגל" למציאותו על ידי הכוחות הקולקטיביים , מבלי שיטול בו חלק פעיל ומודע . פרנקנשטיין אף הרחיק לכת וקבע כי האינטליגנציה , במובן המוכר לנו כיום , אינה דבר הדרוש לאדם הפרימיטיבי : מבחינת אותו אדם , "התכונות המאפיינות את האינטליגנציה ... הריהן תכונות מפריעות ולא מסייעות . ונאמר , איפוא , בדרך פאראדוכסאלית כי האדם הפרימיטיבי אינו זקוק ל'אינטליגנציה' על מנת להתקיים במציאותו . מכל מקום נוכל לומר בודאות שהתכונות הדרושות לו לשם כך שונות כל כך מאלו הדרושות לאדם המודרני , עד שהמושג 'אינטליגנציה' שוב אינו מתאים כלל וכלל לציון התופעה בה מדובר" ( פרנקנשטיין , 1951 . ( 346 : 'א תיאור זה של האדם הפרימיטיבי ההיסטורי הוא מעניין כשלעצמו , שכן , מלבד זאת שהוא ספקולאטיבי , הוא גם מבוסס על ההנחה שעשרות אלפי שנים עברו בלא שמהותו של ה"קולקטיב" תשתנה . למרות שבמקום אחד מצהיר פרנקנשטיין על תפיסה התפתחותית של ההיסטוריה , באומרו שההיסטוריה "מובילה" ממצב של כבילות האדם לכוחות על אישיים למצב של אדם בעל הכרה ותודעה ( פרנקנשטיין , 1951 , ( 354 : 'א הרי שתיאורו את האדם הפרימיטיבי ההיסטורי אינו מותיר , למעשה , כל פתח לאפשרות של התפתחות ושינוי . פרנקנשטיין , מכל מקום , לא מציין כיצד "מובילה" ההיסטוריה האנושית מפרימיטיביות למודרניות , וכיצד עולה אותה מהות אנושית פנימית הקרויה "אני" על במת ההיסטוריה . בגירסה מאוחרת יותר של ניתוח הפרימיטיביות מודע כבר פרנקנשטיין לעבודותיהם של אנתרופולוגים כדוגמת לוי שטראוס והרסקוביץ , שהכירו בקיומה של יכולת הפשטה גם אצל בני שבטים פרימיטיביים . על כן אפשר למצוא בניסוחיו שינוי לכאורה \ "כושר ההבחנה , סימן ההיכר ... של

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help