sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

באורח דומה תאר פרנקנשטיין את יהודי המזרח : "הנסיון מלמדנו , שבעוד שיהודי אירופה האשכנזים , למרות ההבדלים הניכרים בשפתם , נוהגם , השקפותיהם , צורת חייהם ועברם השונה , מסוגלים להתאחד לפחות בדור השני , להסכים לעקרונות משותפים מסוימים המכוונים את התנהגותם הסוציאלית , ולהסיק מסקנות מנסיונותיהם לשם קביעת מעשיהם בעתיד — הרי שיהודי המזרח ברובם נחשלים הם , אינם מוכשרים עוד להבין את התכנים והערכים של תרבות המערב אלא בדרך החיקוי והקליטה הפסיבית ( ואחדים מצליחים בהבנה זו יפה מאד (! ואינם מסוגלים להצטרף עדיין באופן פרודוקטיבי לכיוון בו משתדל רוב האוכלוסיה היהודית לבנות את חייו . ליהודי המזרח חסר נסיון הציביליזציה — לקוי שאין לתקנו בדרך החיקוי וההתבוללות אלא רק בעזרת התערבות חנוכית סוציאלית מתוך הכרה ותכניתיות" ( שם . ( 144 : פרנקנשטיין הוסיף וציין את נחשלותם של בתי הספר של יהודי המזרח ואת רגשי הנחיתות שלהם כלפי בני דתם האירופים , וסיים באומרו כי רק בשטח אחד הם יכולים להרגיש שותפות איתם —בתחום הפוליטי , נגד הערבים ( שם ; 146-145 : הדגשה במקור . ( בעיני פרנקנשטיין , הניגוד ציביליזציה-פרימיטיביות היה הנחת יסוד , נתון רקע בסיסי לבדיקת המציאות החברתית והאישית . יחסו כלפי ה"ציביליזאציה , " דהיינו , התרבות הקפיטליסטית המערבית , לא היה , אמנם , בלתי ביקורתי ( ר' שם , ( 178 : ועם זאת ראה בה נקודת שיא היסטורית , נורמה עליונה לפיה ניתן לשפוט את כל שאר התרבויות . כך , לדוגמא , בהתייחסו , בתחילת שנות החמישים , לצורך לחולל שינוי אצל העולים החדשים מארצות המזרח , קבע : ... " הרינו מניחים ... קנה מידה אבסולוטי ... להערכת תרבויות ... כשם שקנה המידה הסופי לערך האדם האינדיבידואלי הריהו מידת יכולתו להגיע לאינטגראציה של אישיותו מתוך נכונות מתמדת להשתנות ולהתרחב [ יכולת המאפיינת את התרבות המערבית , לדעת פרנקנשטיין ; ש . ס , [ . כך גם לגבי תרבויות שונות , או , יותר נכון , לגבי דפוסים תרבותיים שונים : ישנם דפוסים המאפשרים במידה גדולה פחות או יותר את ההשתנות וההתרחבות הזאת [ כוונתו , שוב , לתרבות המערבית ; ש . ס [ . וישנם דפוסים העומדים בניגוד מוחלט אליה [ כוונתו לתרבות ה'פרימיטיבית ; ' ש . ס " [ . ( פרנקנשטיין , . ( 163 : 1952 באשר למושג "פרימיטיביות , " בספרו הראשון השתמש בו פרנקנשטיין במובן הציבורי עממי שלו , ללא הגדרה מדעית מיוחדת . בשנים מאוחרות יותר החל מדגיש כי יש להזהר בשימוש במונח : במפגש עם מפקחים ומדריכים של משרד החינוך ב , 1963 אותו מפגש שזומן על ידי שר החינוך כדי להחדיר את רעיון הטיפוח ל"שורות העומדים ליד הגה החינוך , "

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help